Recensie

GoldenEar Technology Triton One

Manhattan aan de Amstel

Door John van der Veer, HVT 12, december 2017

Een uitgekomen droom van iedere audiofiel of een ontnuchterende illusie? Het merk staat bekend als high end en opvallend mild geprijsd. We slijpen de messen en scherpen de oren. We vragen Uw aandacht voor een Nederlandse primeur en voor de eerste keer getest in Nederland; van de hand van de meester Sandy Cross, de Triton One van Golden Ear Technology.

Sandy Cross is om een aantal redenen een legende in audioland en één daarvan is het feit dat hij (mede)oprichter is van maar liefst drie succesvolle luidsprekerfirma’s: Polk Audio, Definitive Technology en, als laatste in de rij, GoldenEar Technology. De drie bedrijven verschillen onderling sterk, maar hebben gemeen dat ze mikken op het hoge segment in de audio tegen een zo laag mogelijke prijs. Het op één na grootste model van Sandy Cross is de Triton One. Dit model is mijn eerste kennismaking met zowel het werk van de ontwerper als GoldenEar Technology. Op de omvang van de Triton One is in ieder geval niet bespaard. Twee rechthoekige dozen van 1,5 meter lengte bestijgen tree voor tree de trappen van mijn appartement. Eenmaal aangekomen domineren ze in verticale stand de sky line van de hoofdstad, alsof de Twin Towers zijn herrezen aan de Amstel. Uitgepakt manifesteert de luidspreker zich heel anders: een zeer ranke, diepzwarte verschijning die doet denken aan de bekende kolenkitkerk aan de A10, de ringweg rond 020, regio West. Ook over het gewicht is bepaald niet zuinig gedacht. Bijna veertig kilo per kolenkit, schoon aan de haak. Voor de meeste handelingen die met het vervoer te maken hebben dien je dan ook potige vrijwilligers aan te wijzen.

Drivers delight

Achter het zwarte, niet verwijderbare doek schuilt een waar woud aan drivers. Laten we op de bovenste twee etages van het appartementencomplex beginnen. In deze symmetrische ruimtes zijn twee laag/mid drivers ondergebracht. Voor kenners en scrabblefans: ‘Two D’Appolito 5.25” High-Definition Cast-Basket Bass/Midrange Drivers With Multi-Vaned Phase Plugs’. En dan graag met uitjes en zonder mayo. Ieder van de vele segmenten in de toren is voorzien van een dergelijke bloemlezing. De ruimte is beperkt. En om te voorkomen dat Uw gebit losraakt met het voorlezen van dit epistel zal ik me beperken tot de filosofie van de Mokumse wethouder Jan (‘in gelul kan je niet wonen’) Schaeffer. Tussen de twee mid/bass drivers zit de tweeter (nou vooruit, nog eentje dan: High Velocity Folded Ribbon Tweeter With Zobel Network), ondergebracht in de onderste van de twee bovenetages. Wie de lift verder naar beneden neemt belandt bij de woofers. Het zijn er maar liefst drie, gestapeld. De drivers delight wordt aangevuld met vier(!) baspoorten, evenals de woofers zorgvuldig op elkaar afgestemd, zowel onderling als in samenspraak met de lage tonen weergevers. Sandy Cross omschrijft het kwartet poorten als ‘radiators’, wat alles te maken heeft met de exclusieve, akoestische filtering van het laag. En nu we het toch over filtering hebben. De tussenetages zijn uitgerust met een complex stelsel crossovers. Op de begane grond vinden we de 1600-Watt 56-Bit DSP-Controlled Class D Digital Amplifier (kon het toch niet laten). Ja, er zit een versterker in en die dient voor de actieve weergave van het laag. Een knop aan de achterzijde bepaalt de verhouding tussen het actieve en het passieve deel van het spectrum. De Triton One wordt geleverd op voetjes van kunststof. Daarnaast is voor de set een octet spikes toegevoegd plus vier schijfjes met een gaatje waarin je de spikes plaatst. Gezien het serieuze gewicht van de Triton One is dit bepaald geen overbodige luxe, zeker met een houten vloer. Ik heb het resultaat met beide opties beluisterd. De andere variabele factor is de versterking. Heb het geheel bestookt met de Mytek Brooklyn DAC/AMP set, afgewisseld met een Quad 33/303 set. Ter referentie stonden de B&W DM330 en de in de vorige editie van HVT besproken B&W 705 S2 nog speelklaar opgesteld. Gezien de hooggespannen verwachtingen is een zeer uiteenlopend pakket muziek uit de kast getrokken.