Klein maar fijn
Door Bert Oling, HVT 9, september 2018
Graham Slee Hifi Systems Components is een kleine fabrikant van bijzondere audiospullen, die gevestigd is in Little Houghton, Yorkshire UK. Het is ook een bijzondere fabrikant met eigen enigszins dwarse ideeën – bv. Always On” waardoor aan/uitschakelaars ontbreken – als het om audio gaat. Maar de echte rode draad is terug te vinden in de levensloop van Graham Slee zelf, zie zijn website.
De producten van Graham Slee waren mij niet onbekend. Een aantal jaren geleden had ik al de gelegenheid om een MM phonovoorversterker te testen, die een kennis van mij rechtstreeks bij de fabrikant had gekocht omdat een Nederlandse distributie ontbrak. Het ogenschijnlijk onopvallende kastje – niet een van de duurste uit het toenmalige Graham Slee assortiment – deed muzikaal gezien bijzondere dingen met het Grado element van dienst. Waarom? Daar kom ik in mijn testverslag op terug.
Het begon allemaal toen Dimitri van Hoven van Simply Audio, o.a. importeur van Remton buizenphonovoorversterkers, mij op de AZ show van dit jaar twee kleine kastjes – de Proprius eindversterker en de Majestic voorversterker/dac – in de hand drukte (zie foto) met de opmerking: is dit interessant om te testen? Jazeker gaf ik aan, want ik hou wel van tegendraadse en betaalbare producten. Jazeker omdat ik af en toe wel wat uitgekeken raak op al die peperdure goodies waarmee menig HighEnd audiofabrikant het strijdperk van-wie-heeft-de-grootste-de-duurste betreedt. Dus stond, aan het begin van de zomer, onze bode aan de deur met een niet eens zo grote doos waarin een behoorlijk aantal kleine doosjes. Nieuwsgierig als ik altijd ben was een en ander snel uitgepakt en aangesloten. Eerst even op de meetbank ter controle daarna als complete set om mijn Quad ESL2805 elektrostaten aan te drijven…..
Signalementen van de Graham Slee componenten
De Graham Slee Majestic dac/voorversterker is bepaald compact te noemen. Breed 174 mm x 57 mm hoog en 188 mm diep. Samen met de bijgeleverde lineaire PSU1 voeding weegt het geheel 2,6 kg. Het front heeft een beperkt aantal knoppen. Een volumeregelaar, een ingangskeuzeschakelaar met een klein schakelaartje eronder om te kiezen uit digitale of analoge bronnen. Aanvullend nog twee schakelaartjes, de één om de voorversterker het zwijgen op te leggen – Mute – en de andere voor de USB-ingang. De achterkant is redelijk volgepakt. Een aansluiting voor de PSU1 voeding vinden we naast een drietal coaxiale ingangen (max 24bit/192khz) en eveneens een drietal TOS-link optische ingangen (max 24/96khz). Daarnaast nog de usb-poort. Links van de voedingsaansluiting zien we een tweetal cinch aansluitingen: één met een vaste uitgangsspanning, die dient als uitgang bv. naar een hoofdtelefoonversterker. Deze kan overigens ook variabel gemaakt worden. De andere is een analoge ingang die natuurlijk vooral bedoeld is voor een phonovoorversterker, maar u kunt uw analoge tuner er ook op kwijt. De echte uitgang is gebalanceerd en wel via TRS aansluitbussen, omdat XLR’s gewoon fysiek te groot zijn. We kunnen in elk geval vaststellen dat we geen digitale bronnen kennen die niet kunnen worden aangesloten. Heel bijzonder is dat Slee bij de usb-poort gekozen heeft voor een relatief conservatieve adaptieve ingang die 24bit/48khz als maximum heeft. Op zich niks mee als je muziekcollectie of de muziekservices die je gebruikt 24bit/48khz als maximum hebben. Intern zien we een hoogwaardige Wolfson chipset voor de digitale verwerking en diverse IC’s omgeven door passieve componenten van goede kwaliteit. Geen exotische IC’s, weerstanden en condensatoren want dat vindt Graham Slee onzin.