Een introductie in Eindhoven, ruim anderhalf jaar geleden
Door Bert Oling, HVT 6, juni 2020
Het was een koude dag in januari 2019 toen de verzamelde audiopers uit binnen-en buitenland in het van Abbemuseum getuige was van een heel bijzondere productintroductie en wel de presentatie van de Grimm Audio MU1 muziekserver. Het is natuurlijk best een bijzonder fenomeen als een kleine Nederlandse fabrikant als Grimm Audio een State Of The Art product als de muziekserver MU1 op de markt brengt. Zeker in een markt waar allerlei spelers voor het merendeel uit het Verre Oosten de toon zetten. Vaak prijstechnisch volgens de wet van de grote aantallen, in mindere mate technologisch waar in elk geval een aantal Europese en Amerikaanse fabrikanten ook hun partijtje meespelen.
Het lijkt zo simpel: je neemt een bestaand communicatie hardware en software protocol als bv. het fenomeen Raspberry Pi en zet er wat elektronica omheen en klaar ben je, toch? Ja, als je gemiddelde eisen wilt stellen, wel. Maar als je voor alle elementen een optimale oplossing wilt, een oplossing die bv. ook aansluit bij de kwaliteit van een succesvol Grimm Audio product als het actieve luidsprekerconcept de Grimm Audio LS1, dan komt er wel wat meer bij kijken. Kort gezegd: alles hangt met alles samen… Want het uitgangspunt van het MU1 was uiterste precisie. Vanuit hun eigen ervaring hadden de mensen van Grimm Audio vastgesteld dat het menselijk gehoor uitermate gevoelig is voor zelfs de kleinste fouten in muziekweergave. Natuurlijk kan digitale audio in theorie perfecte weergave leveren, maar alleen onder de voorwaarde dat alle elementen in het digitale proces perfect functioneren en op elkaar zijn afgestemd. In de Grimm Audio MU1 is dat bereikt door naast een dedicated Linux besturingsbasis een in eigen huis ontwikkelde interface board op basis van een krachtige FPGA te plaatsen. Deze FPGA geluidskaart, geoptimaliseerd voor audio, vormt samen met een eigen ontwikkelde klok en voeding het hart van de MU1 en zorgt o.a. voor een perfecte dataconversie, waardoor deze in feite onhoorbaar is. Maar zeker zo belangrijk is de koppeling naar de aangesloten digitale apparatuur zoals een DAC. In de kern zorgt de Grimm Audio MU1 ervoor dat de aangesloten DAC het een stuk gemakkelijker krijgt. Deze hoeft nu minder interne conversiestappen te zetten, waarbij de stress in die op zich mooie DACchips vaak tot mindere, maar vooral onvoorspelbare resultaten leidt. Dus als een soort paradigmabreuk doet Grimm Audio niet mee aan de race naar meer en hoger: de bitrace en samplefrequentierace . Alle datasignalen, ook DSD, worden omgezet naar een hoogkwalitatieve en precieze PCM stroom van respectievelijk 176 en 192kHz. Als die omzettingsprocessen – bv. samplerate of formaat van PCM naar DSD of viceversa – , in al die indrukwekkend gespecificeerde chips niet correct verlopen, heeft dit altijd invloed op het uiteindelijke resultaat. In de beperking toont zich meestal de meester
Aan het werk…
Aan ons, ondergetekende en een tweetal medestanders, om vast te stellen hoe de Grimm Audio MU1 zich in onze eigen audiosystemen zou gedragen… In de vorige HVT heeft collega John van der Veer al uitvoerig verslag gedaan van zijn ontmoeting met de Grimm Audio MU1 bij HiFiSolutions. Hij heeft daar al wat verteld over de ins en outs van de MU1, aansluitmogelijkheden en een impressie van de eigenschappen van de MU1. Vol verwachting klopte dan ook mijn “gebypasste” hartje toen de doos met inhoud door de bode achter de deur werd geschoven. Degelijk, redelijk stootvrij verpakt, met een uitgebreide gebruiksaanwijzing, weliswaar in het Engels. Het Roon platform is als uitgangspunt gebruikt voor de bediening van de MU1, want Roon is niet alleen een heel innovatieve partner, maar ook een partner die graag meedenkt.
Wil je de rest van het artikel lezen? Koop dan HVT of download onze kiosk voor Android of iOS