Wat van dichtbij komt is erg goed
Door Ward Maas, HVT 4, april 2022
Er is een, terechte, aandacht voor lokale producten. Veel groenten lijken tegenwoordig standaard van de andere kant van de wereld te komen. Wanneer je wat beter zoekt blijken die groenten ook in Nederland geteeld te worden. Sterker nog, dat is altijd al zo geweest. En ja, er zijn altijd wel argumenten te vinden waarom het logisch is iets van ver weg te halen, maar wanneer een product van uitstekende kwaliteit beschikbaar is van Nederlandse bodem zou dat, ook weer om veel redenen, de voorkeur hebben.
Wanneer je om je heen kijkt zie je dat dat niet alleen geldt voor groenten maar voor heel veel producten. En voor de duidelijkheid: er zijn natuurlijk producten die niet hier van nature beschikbaar zijn en die we importeren waar nodig. In onze branche zijn er opvallend veel Nederlandse bedrijven en bedrijfjes die producten ontwikkelen, bouwen en verkopen. Op een of andere manier zit er blijkbaar iets in ons bloed dat ons aanspoort betere kwaliteit audioproducten te bedenken. Ik herinner me goed dat ik als support voor een doe-het-zelf audio dag de beschikking kreeg over het Europese ledenbestand van een gerenommeerd tijdschrift om een (gedrukte) mailing te versturen. Dat is natuurlijk iets dat vandaag de dag ondenkbaar zou zijn gezien alle privacy issues die daarmee gepaard zouden gaan. Maar wat me wel opviel was dat een derde van de lezers uit Nederland kwam.
Positief verrast
Wanneer je goed kijkt, blijken nogal wat van die Nederlandse bedrijven op het gebied van hoge kwaliteit audio al lang te bestaan. Je zou bijna denken dat dat altijd al zo geweest was. Blader eens wat oude audiotijdschriften door en je zult positief verrast worden. Een van die bedrijven die al heel lang mooie producten maakt is JK Acoustics. Sinds 1977 worden er in ‘t Harde steeds weer producten bedacht die zich kenmerken door originaliteit en kwaliteit. Opvallend in de bedrijfsfilosofie is dat ze niet plichtmatig ieder jaar nieuwe producten op de markt zetten. JK Acoustics wil niet om commerciële redenen elk jaar een nieuwe versie van een bepaald apparaat op de markt brengen, maar alleen als ze daadwerkelijk het nut van een verandering of vernieuwing inzien. Een product kan zo maar vijf jaar lang in ongewijzigde vorm leverbaar blijven.
Wil je de rest van het artikel lezen? Koop dan HVT of download onze kiosk voor Android of iOS