Verbeterd & in prijs verlaagd!!!
Door Michel van Meersbergen, HVT 10, oktober 2017
Het Engelse KEF heeft de luidsprekers uit de zeer populaire Q-Series naar eigen zeggen verbeterd en compleet tegen de huidige stroom in… in prijs verlaagd. Wat de resultaten daarvan voor de gehele lijn betekenen durf ik niet te zeggen, maar voor de Q750 wél; die staan hier ten huize al een weekje muziek ten gehore te brengen.
We zijn met de vernieuwde Q-Series bij de achtste incarnatie van deze breed inzetbare lijn aangekomen. Steeds opnieuw heeft KEF de Q-Series weten te verbeteren én betaalbaar te houden. Zo ook met de Q750; een mooi zijde-mat, en in mijn geval, antraciet afgewerkte ‘vloerstaander’ die ondanks z’n bijna archetypisch aandoende rechthoekige vormen, een zeer modern uiterlijk heeft. Waarbij ik snel wil opmerken dat ik wel eens een lichte vermoeidheid raak van alle glooiingen en welvingen die ik tegenwoordig bij luidsprekerkasten tegenkom. Al zijn ze natuurlijk héél mooi, in het algemeen zie ik glooiingen en welvingen liever elders, maar dát ligt te ver buiten het bereik van een audiomagazine… (of toch niet? Red.) Zoals geschreven, de Q750 is een klassieke rechthoekige kast die praktisch naadloos is afgewerkt. Ik houd daar wel van. De kast wordt gemonteerd op een gespleten onderstel met verstelbare spikes – dit voor een goede ontkoppeling van de vloer. Het geeft het geheel ook een lekker ‘technisch randje’ waarmee je toch wel kunt spreken van een ‘design-ervaring’. De uiterlijke knipoog naar de veel duurdere ‘Reference-Series’ mag er op deze manier ook zeker zijn.
Uni-Q
Het hart van de Q750 en de rest van de Q-Series – kom op, het gehele gamma van KEF, wordt gevormd door een coaxiale Uni-Q driver. Hierin zijn de units voor hoog en midden (voor sommige modellen ook het laag – zoals bij de KEF LS50) op een dergelijke manier geïntegreerd waardoor het principe van de puntbron bereikt wordt. In de weergave van geluid wordt de puntbron gezien als een optimale weergave waarin het geluid zich vanuit een enkele bron gelijkmatig verdeeld over de ruimte. Vergelijk het met een steentje dat in het midden van een rimpelloze vijver wordt gegooid. Het golfje dat ontstaat zal zich vanaf het punt dat het steentje het water raakte gelijkmatig, of beter linear over de vijver verdelen. Brengen we dit even terug naar audio, dan betekent dat alle frequenties die op een moment worden weergegeven gelijktijdig bij het oor aankomen. Een ideale situatie dus.