Een Referentie in een compacte verpakking
Door Bert Oling, HVT 5, mei 2022
De Kef Referentie reeks heeft een lange geschiedenis, ook bij mij. Ergens in 1977 kwam de eerste bij mij in huis op bezoek, de KEF RR104(AB). Er zijn er daarna nog heel wat nazaten gevolgd, zoals de KEF RR103.2, de Model One, de druppelvormige 201.2 Reference. Rode draad bij alle series en types is de precisie en de bouwkwaliteit. De luidsprekerparen zijn door een zorgvuldige componentenselectie binnen zeer nauwkeurige toleranties gelijk aan elkaar. Zeker voor die tijd uniek is ook het fenomeen van het gebruik van computersimulaties om het gedrag van de luidspreker in een echte luisterruimte te simuleren. De KEF Reference Meta reeks die nu wordt geïntroduceerd is daar het logische gevolg van.
De eerste versie van de KEF Reference 1, de kleinste uit de Reference reeks, is rond 2015 op de markt gekomen. Maar nieuwe ontwikkelingen op het gebied van demping – MAT – en luidsprekerchassis noopten tot een doorontwikkeling. Alle Reference luidsprekers inclusief de grote broers, de Blade I en II, hebben de suffix Meta gekregen.
Kef Reference 1 Meta, een signalement
Oplettende lezers zal het al opgevallen zijn dat ik bewust de term “bookshelf” of boekenkastluidspreker niet heb laten vallen. Want laat ik meteen maar met de deur in huis vallen, dit zijn geen luidsprekers die je in een diepe boekenkast zet, hoe mooi zo’n Interlübke kast misschien ook is. Dit zijn luidsprekers die goed geplaatst op een statief horen. Als ik het bij KEF voor het zeggen had leverde ik deze luidsprekers standaard met de bijpassende statieven, de S-RF1, die vastgeschroefd kunnen worden aan de KEF Reference 1 Meta.
De Reference serie is helemaal in de oorspronkelijke thuisbasis van KEF in Maidstone (UK) ontwikkeld, ontworpen en gebouwd. De mooi afgewerkte kast meet 440 x 205 x 422 mm en weegt ruim 18 kg. Er is een aantal uitvoeringen beschikbaar. Hier stond ter test de Black Gloss uitvoering met koperen chassisrand. Het front met de genoemde koperen afwerkrand om de UniQ eenheid heen had een magische aantrekkingskracht op de meeste bezoekende audioliefhebbers. Niet in de laatste plaats door de structuur van de conus en de gestroomlijnde openingen van de tweeter. Het front is verder glad zonder zichtbare schroeven en bestaat zo te zien uit 2 lagen: een koperen/metalen plaat waarop het chassis is gemonteerd en een afwerkingsplaat van een bijzonder soort kunsthars. Heel mooi. De kast is diep en dat heeft alles te maken met de binnenkant. Op de achterkant zien we de aansluitingen van zeer goede kwaliteit. KEF geeft de gebruiker de mogelijkheid van biwiring/amping. Om de aparte filtersecties van elkaar te scheiden gebruikt KEF een degelijke schroefverbinding, die voor biwiring/amping verwijderd kan worden. Geen gedoe met koperen brugjes of nog erger met stukjes draad met bijbehorende pluggen en/of connectoren.
De MDF-kastconstructie zelf is met computersimulatie ontwikkeld. Interne schoring en stevige metalen draadeinden, die het front en de achterkant met elkaar verbinden, zorgen ervoor dat kastresonanties geen kans krijgen. Diverse dempingen – wand en ruimte – minimaliseren de radiatie via de zijwanden. Het onvermijdelijke kloppen op de kastwanden door de kenners leverde dan ook uitroepen op als poehpoeh of iets minder prozaïsch – zo dood als een bontjas. De basreflex poort aan de achterkant is uitwisselbaar.
In de verpakking zit een korter exemplaar. Met weinig moeite kan de poort vervangen worden door het kortere exemplaar. Op papier lijken de verschillen in grensfrequentie niet groot – 37Hz versus 40Hz – maar kunnen in bepaalde luisterruimtes het verschil maken tussen een strak of een wollig laag.
Wil je de rest van het artikel lezen? Koop dan HVT of download onze kiosk voor Android of iOS