Als generaties elkaar vinden
Door John van der Veer, HVT 12, december 2020
Draadloze weergave is niet nieuw. Het onbegrip tussen de audiofiel en de gebruiker van smartphone + één bolletje Bluetooth ook niet. De eerste schermt met zijn interlink, voorzien van een wereldvreemd prijskaartje. De tweede zie je denken: “Waar gaat dit over?” Zouden die twee werelden ooit samenkomen? Het deels Nederlandse bedrijf kien heeft een draadloos systeem ontworpen dat wel eens een doorbraak zou kunnen zijn in het huidige aanbod. Ga er maar eens goed voor zitten.
Hoe groot de afstand kan zijn tussen verschillende generaties blijkt wel uit discussies die ik mag voeren over geluid. Met termen als Toslink, S/PDIF of AD/DA dreig je in Babylonisch vaarwater terecht te komen. Het kan zover gaan dat ik wel eens, ook van intelligente mensen, de vraag krijg: “Digitaal, wat is dat eigenlijk?” In de ogen van de HVT-lezer, en ook die van ondergetekende, lijkt dit absurd. Maar in een wereld waarin het gewoon is om via een app ‘iets’ met geluid te regelen dat vervolgens uit een draadloos dingetje komt, is het helemaal niet zo vreemd. Al jarenlang is dè trend in audioland het gebruiksgemak. Met lede ogen ziet de audiofiel aan dat geluidskwaliteit hieraan meer en meer ondergeschikt raakt. Ik huil mee met de wolven, maar constateer ook dat iedereen, ongeacht leeftijd of ervaring, gevoelig is voor mooi en dynamisch geluid, mits je het laat horen. Onbekend maakt onbemind. En een uitstervende cultuur, gebaseerd op stokoude technieken? Zeker niet! Los van streaming, MQA en dat soort zaken, geven snelle ontwikkelingen in resoluties, Klasse D en DSP aan dat er met betaalbare technieken kwalitatief veel wordt verbeterd. Het wachten is op een merk dat één en ander samenvoegt tot iets moois dat zowel de verwende muziekliefhebber als de hipster aanspreekt. Voor mij liggen vijf schijfvormige UMO’s (unidentified musical objects) met de diameter van een ontbijtbordje, zeven cm hoog, en een diepere variant, ogend als het enige pedaalemmertje dat past in een studententoilet. Even voorstellen: het ultramodulaire systeem van kien.
SAT & SUB
Florent Gatin wordt in Parijs geboren en groeit op in Nice. Zijn muziekopleiding, Florent is klarinettist van huis uit, geniet hij in Lyon. In Denemarken volgt Florent een opleiding bij Bang & Olufsen. U raadt het, de grenzen worden verlegd naar audio. Hij ontmoet er collega productontwerper Jorn Ouborg, fervent gitarist, dus per definitie een goede vent. Uit frustratie en onvrede over zowel het geluid als de mogelijkheden van smart & wireless audio producten ontwikkelen de heren, naar eigen zeggen en vol trots, ‘the intelligent speaker system of the future’. Een bedrijf wordt gesticht, thuisbasis Rotterdam, naam: kien. Goed gekozen. Het woord heeft een internationale uitstraling en de betekenis in het Nederlands hoef ik u niet uit te leggen. Het idee achter het ontwerp is om het systeem van een enkele Bluetooth luidspreker te kunnen uitbreiden naar, bijvoorbeeld, 5.1 surround, waarbij je zelfs de meest uitgebreide versie eenvoudig kunt meenemen naar een andere locatie, bijvoorbeeld naar die rijke pa, die wel een megatv, maar geen surround-set heeft. Of naar het park, of dat (al dan niet) legale feestje dat om een stevig geluid vraagt, liefst stereo, en, indien er stroom is, met een gescheiden woofer, zeg maar 2.1. Hoe doe je dat? Ieder kien segment heet SAT (afgeleid van satelliet) en ze zijn identiek. De schijfjes, diameter bijna 20 cm, 7 cm diep, hebben ieder twee 2” midrange drivers en één 1” tweeter. Twee 40W Klasse D versterkers sturen de drivers en de tweeter aan. Het frequentiebereik begint bij 70Hz. De tweede unit heet SUB (uiteraard afgeleid van). Die heeft dezelfde diameter, maar is met 45 cm aanmerkelijk breder. Het bas-reflex systeem heeft één enkele 6,5” woofer en een 80W Klasse D versterker die de woofer aandrijft. Het frequentiebereik begint bij 35Hz en loopt door tot 120Hz.
Wil je de rest van het artikel lezen? Koop dan HVT of download onze kiosk voor Android of iOS