¡Sinceramente!
Door Michel van Meersbergen HVT 09, september 2019
Afgelopen februari, tijdens een heerlijk avondje bij het Haagse Chattelin Audio Systems, kon ik dan eindelijk kennismaken met het Spaanse Kroma Audio. Dat die kennismaking voor mij liefde op het eerste gezicht bleek, zal de lezers van het verslag van die avond bepaald niet zijn ontgaan. Toen Ben van Leliveld, de drijvende kracht achter Harmony Audio Import en importeur van Kroma Audio een paartje Mimi’s ter review kwam brengen, voelde ik mij als een kind op punt van binnenkomst bij een snoepwinkel: pure voorpret!
Spanje is niet echt het land dat bovenaan de lijstjes prijkt wanneer we het over hifi hebben; DAS en Ecler krijg ik nog wel opgelepeld, maar dan is het bordje eigenlijk wel op. Als je vervolgens in het fluistercircuit wat opvangt over iets heel speciaals afkomstig van het Iberisch schiereiland, dan is de aandacht toch altijd weer getrokken. Nu heeft collega Punter afgelopen december hier in de HVT al breed verslag gedaan van de Kroma Carmen en Kroma Audio zelf, ik beperkt mij voor nu tot een aantal essentiële punten. Kroma Audio is opgericht door Miguel Castro en Javier Millán. Castro ontwerpt de kabinetten en Millán ontwerpt de crossover-filters. Cayetano Castellano, de man achter Artesania Audio – producent van high-end racks – doet de wereldwijde distributie.
De kabinetten van Kroma zijn opgebouwd uit Krion, de Spaanse variant op het wellicht meer bekende Corian. Een bijzonder compact materiaal dat lijkt op steen en akoestisch nagenoeg dood is. Voor de crossovers wordt onder andere gebruik gemaakt van NOS-componenten (New Old Stock) en verder gebruikt Kroma alleen bevestigingsmateriaal van versterkt polymeer. Opvallend is de toepassing van ‘klankhout’ (bv. ceder en spruce) voor de basreflexpoorten dat door meester-gitaarbouwers in Granada gedraaid wordt. Een andere toepassing van hout is die in de vorm van ‘Panzerholz’,een multiplex van hardhout doordrongen met kunsthars dat onder hoge druk geperst wordt. Dit levert, net als Krion, een bijzonder hard en akoestisch nagenoeg dood materiaal op.
De tweeters worden betrokken van Hiquephone, waar Oskar Wrønding de cepter zwaait. Wrønding is voormalig engineer en manager van Scanspeak. Bij de laatste komen de midden- en laag-units vandaan; op specificatie van Kroma natuurlijk…
Voor de tuning van de systemen meet Kroma zeer uitgebreid, maar de uiteindelijk fine-tuning vindt plaats op gehoor. Gelukkig maar, en ik verklap vast dat die laatste stap goed hoorbaar is. In meer dan positieve zin!
Wil je de rest van het artikel lezen? Koop dan HVT of download onze kiosk voor Android of iOS.