Japanse volbloed
Door Michel van Meersbergen HVT 10, oktober 2019
Wie de cultuur van Japan ook maar een beetje kent, weet dat daarin een absoluut streven naar perfectie verweven zit. Zeker als het gaat om ambachten. Denk alleen al aan de keuken, het timmermanswerk, de beroemde tuinen en natuurlijk: audio. Merken als Kondo, Furutech, Koetsu, Miyajima, 47Labs en Accuphase doen mijn hartje bepaald sneller slaan. Zou ik een rode draad moeten trekken door het betere audio-geweld uit Japan, dan zou ik uitkomen op ‘gevoelsweergave’, terwijl we in het Westen doorgaans meer aandacht geven aan ‘werkelijkheidsweergave’.
Nog niet zo heel lang geleden moest ik voor mijzelf vaststellen dat ‘een ander’ Japans merk te lang van mijn radar was verdwenen. In de set bij een heerlijk avondje Chattelin diende de Luxman D-08U als bron en danig onder de indruk voelde het bijna als een plicht Luxman de nodige aandacht te geven.
Begonnen in 1925 als radioafdeling van een lijstenmaker in Osaka onder de naam Kinsuido groeide die afdeling uit tot het Luxman dat wij nu kennen. Vanaf het prilste begin kwaliteit altijd hoog in het vaandel hebbende ontstond in de periode vlak na de 2e Wereld Oorlog de missie die kwaliteit nog hoger te krijgen: ‘Producten beter dan die we nu importeren’. En dat met de filosofie die het, door mij aangehaalde, ‘gevoelsweergave’ perfect uitlegt: ‘Mensen hebben een neiging hun geest open te zetten voor natuurlijke zaken en juist weer afwijzend te reageren op onnatuurlijke zaken. Een natuurlijke weergave, zonder toegevoegde kleur, brengt een intieme relatie tussen de muziek en luisteraar. Natuurlijk en puur weergegeven muziek daagt de fantasie van de luisteraar uit.’ Nu gaat Luxman nog even door over de verplichting die zij dan weer heeft naar de muziek, tot in perfectie gecomponeerd, perfect opgenomen en geproduceerd door technici die daar hun hele ziel hebben ingelegd. Dit is dus ook een deel van de Japanse perfectie die hier in het Westen nog weleens ver te zoeken is. Maar dat is een ander verhaal.
Sinds de jaren ’60 is Luxman via importeur Audioscript in Nederland verkrijgbaar. ‘Geweest’ moet ik daar bijna aan toevoegen; Audioscript heeft een slapende periode doorgemaakt. Marc Cluysenaer, kleinzoon van de oorspronkelijke oprichter van Audioscript, voelde het bloed kruipen en heeft een aantal jaar geleden Audioscript nieuw leven ingeblazen en daarmee Luxman weer teruggebracht op de Nederlandse markt. Gelukkig!
Terug naar Chattelin, waar ik de Kroma Audio Mimi hoorde, liet Ben van Leliveld geen andere keuze dan mij een paar ter review beschikbaar te stellen en tussen neus en lippen voor te stellen de Kroma’s met Luxman aan te sturen. Ging direct akkoord met de L-509X geïntegreerde versterker en Marc met de D-06U als bron.
L-509X
De L-509X is een versterker met een vrij stevig vermogen: 2 x 120 Watt aan 8 Ohm. Aansluitmogelijkheden te over, zowel RCA als gebalanceerd en er is een phono-stage aan boord. Behept met een uiterlijk dat stevig knipoogt naar de jaren ’80 is de bouw werkelijk fenomenaal. Alles klopt, van het verschillend bewerkte en behandelde aluminium, de kleur van het licht achter de twee grote vu-meters, de draaiweerstand van alle knoppen tot het gevoel van de aan- en uitknop. Natuurlijk kan dat alles ook met een afstandsbediening bediend worden, maar persoonlijk vond ik het heerlijk alles weer eens met de hand te doen.
D-06U
Hier hebben we het over een CD-SACD speler die ook als losse DAC kan opereren. Het loopwerk is volledig afgeschermd en het digitale deel, opgebouwd rondom de PCM1792A DAC, is dubbel-mono uitgevoerd. Net als de L-509X is de bouw werkelijk prachtig en vooral solide. Kiest u ervoor te spelen vanaf de computer? Luxman levert een eigen ‘player’ mee, voor zowel PC als Mac.
Voor de volledige specificaties van L-509X en D-06U verwijs ik u naar de site van de Audioscript of Luxman zelf.
Wil je de rest van het artikel lezen? Koop dan HVT of download onze kiosk voor Android of iOS.