Levinson draait analoog
Door John van der Veer, HVT 7/8, juli/augustus 2021
Mark Levinson staat symbool voor extreme detaillering in zowel bron als
versterking. En met ‘bron’ associeer je deze audiogigant met streamers en
(SA)CD-spelers. Het zal dus wellicht wat verbazing wekken dat Mark Levinson
met een heuse draaitafel op de markt is gekomen. Toch is dit niet zo vreemd, gezien de historie van het merk met phonostages. Over een analoge middag
bij Reference Sounds. Reference revisited, met een reverence.
Nog maar net bekomen van het eerste bezoek aan het nieuwe onderkomen van Reference Sounds, diende de gelegenheid zich aan voor een tweede. Ernst heeft uitgebreid geschreven over de eerste, gezamenlijke exercitie en ik heb zojuist zijn verhaal gelezen, dat naadloos aansluit bij mijn eigen ervaring. Één verschilletje, wellicht. Ernst ging, met superlatieven, vooral tegen de vlakte in de bioscoopruimte. Voor zover mijn hartje niet al wagenwijd was opengezet, stonden de scharnieren het scherpst in de audioruimte, waar we in een verbluffend goede akoestiek mochten genieten van Wilson Audio Sasha DAW luidsprekers, aangedreven door een Audio Research Reference 6SE buizenvoorversterker en twee AR Reference 160M mono eindversterkers, eveneens met buizen. Bron: Mark Levinson No 519 CD-speler annex streamer. Bekabeling: Transparant Generation 6 Reference serie. De goede akoestiek was direct al duidelijk toen Michael nog vòòr de eerste klanken een en ander toelichtte. Zelden zo’n prachtige, duidelijke dictie gehoord, in een ruimte die voor audio op topniveau perfect is ingericht, zonder akoestisch ‘dood’ te klinken. Ik weet het, deze overleden status is gebruikelijk voor testruimtes, maar kan er niet zo goed tegen. Wacht dan met smart tot ‘beer-o-clock’ is aangebroken, om richting uitgang te snellen, in beleefd gepast tempo. Daar was dit keer geen sprake van, wat Ernst duidelijk heeft verwoord. Groot was dan ook de blijdschap toen Michael mij voor een tweede test, een week later, voorging in dezelfde ruimte, met dezelfde Wilson Audio Sasha’s. De twee beauties werden nu echter aangedreven door andere mastodonten, te weten een Mark Levinson No 5302 eindversterker en 5206 voorversterker met phonostage. U raadt het al, op de laatste is de nieuwe telg aangesloten, de No 5105 draaitafel.
Lijnen
We gaan terug in de tijd. In 1976 lanceert Mark Levinson één van de eerste semi-commerciële audioproducten, de JC-1 Cartridge Preamplifier. Dat ‘semi-commerciële’ heb ik gespiekt van het persbericht en past in de fase ’hebbes, nu nog op de markt zien te krijgen’. Volgens datzelfde persbericht wordt de JC-1 nog altijd gezien als een iconisch meesterwerk. In ieder geval vinden we de basis van de techniek achter dit kleinood terug in diverse modellen van Mark Levinson, waaronder de No 5805 geïntegreerde versterker en de No 5206 voorversterker. Destijds heb ik de No 5101 SACD/DAC/streamer (nagelnieuw en vers van de pers) in huis mogen hebben, samen met de 5805. De phonostage had ik dus binnen handbereik maar, gezien de tijdsdruk, niet uitgeprobeerd. Heb me vooral gericht op de kwaliteit van de conversie, het loopwerk, signaalverloop en de versterking. Het Mark Levinson ‘setje’ heeft een verpletterende indruk achtergelaten die hier nog altijd rondwaart. Dat belooft wat voor de audio van de phonostage, maar dat gaan we bij Reference Sounds beleven. De draaitafel in de No 5000 serie is natuurlijk niet uit filantropische motieven gelanceerd. Mark Levinson mikt op de jonge, kapitaalkrachtige gebruiker die high-end audio niet alleen aan streamen en – eventueel – CD koppelt, maar ook aan het draaien van dat andere plaatje. Vinyl is niet het exclusieve domein van de vergrijzende generatie maar, zoals we inmiddels weten, buitengewoon in trek bij hipsters. En als er dan toch een draaitafel moet komen, dan meteen maar een van Mark Levinson. Over de mechanische herkomst van de No 5105 wordt wat geheimzinnig gedaan. Probeer Michael indringend aan te kijken, zonder resultaat: “Ik weet het ook niet”. Op de achterzijde staat in ieder geval “Made in Germany” waardoor VPI sowieso af lijkt te vallen. Het geborstelde aluminium is schitterend gevormd met de kenmerkende lijnen van het merk. Samen met het onmiskenbare oog en gevoel voor detail hebben we hier te maken met een echte Mark Levinson die naadloos past in de No 5000 serie.
Wil je de rest van het artikel lezen? Koop dan HVT of download onze kiosk voor Android of iOS