aMEZEing grace
Door Ernst Neve, HVT 2, februari 2017
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het hoofdtelefoonmerk Meze een beetje aan mij
voorbij had laten gaan. “Weer eentje”, was het gevoel dat me bekroop. Toch, toen
ik vanuit de ooghoek bij een van de dealers had opgemerkt dat de oorschelpen
wel van walnoot gemaakt leken, en ik op de Number One Hifi Show met de importeur
in gesprek kwam, raakte ik nieuwsgierig naar deze hoofdtelefoon die in de
middenmoot van 300 euro hoge ogen zou moeten gooien. Als ik de beste mannen
zou moeten geloven dan. Er zat niets anders op dan een recensie, leek me.
Het merk Meze bleek na een kort onderzoek al langere tijd aan de weg te timmeren. En als zo vaak zit ook achter dit werk naast een hecht team een drijvende kracht. In dit geval gaat het om Antonio Meze. Deze bezige bij is van huis uit Industrial Designer, hetgeen gelijk de looks van zijn hoofdtelefoons verklaart. Hoewel Roemenië zijn thuisfront is, is Antonio al over de hele wereld actief geweest. Van Long Beach tot Bangkok tot Amsterdam tot London. In deze laatste metropool heeft hij overigens het bedrijf Meze in 2010 opgericht. Ze hebben al meerdere modellen in- en over-ear op de kerfstok en er staan nog verschillende op til voor de nabije toekomst. De missie van het bedrijf is om tijdloos mooie producten te creëren. En in het geval van hoofdtelefoons moeten deze meer dan goed klinken; ze moeten muziek maken. Zoals hij het zelf zegt: “de antifragiliteit van een klassieker bezitten.” Passie voor muziek staat bovenaan, op de voet gevolgd door productdesign.
Het zijn allemaal maar woorden.
Het enige dat ik kan doen, is mijn ritueel volgen als ik een product recenseer. Zoals altijd begint het feest bij het uitpakken. Ik heb er een zwak voor. Intelligente verpakking. Als je heel goed kijkt, zie je dat een zijde van de zeer solide aanvoelende verpakking los zit. Het duidt op een magneetsluiting, maar wel die van een sterke. Het is dus ook een halve intelligentietest. Alsof de maker zegt: “krijg je ‘m niet snel genoeg open, kijk dan maar uit naar iets anders”. Ik voel meteen die klik. Niet zozeer met de verpakking, want ik moest eigenlijk best goed kijken en voelen, maar met de bedenker. Bijna een band door de inherente kwaliteit van het merk, die hier al zijn aanvang neemt. Het geheel doet chique en ingetogen aan, als een stijlvolle verpakking van een juweel. Als je de verpakking openklapt, ligt een fraaie opbergdoos te wachten om eruit getild te worden. Het rustige Meze logo verraadt weer eens de klasse van het ontwerp. Geen geschreeuw, geen gedoe.