Modulaire, geïntegreerde versterker op topniveau
Door John van der Veer, HVT 4, april 2021
Zo af en toe krijg je eenzame kwaliteit in de schoot geworpen. Zij het dat je het mag beleven, in de huiskamer nog wel. ‘Binnen handbereik’ is een ander verhaal, want we hebben het over topklasse met een indrukwekkend prijskaartje. Mola Mola, zeker met Kula als toevoeging, doet vermoeden dat we met een exotische oorsprong van doen hebben. Niets is minder waar. Het merk is zo Nederlands als het huidige, druilerige weer, waarbij de zon in huis een paar weken tropisch en uitbundig is gaan schijnen, met de gordijnen dicht. Uw aandacht voor een meesterwerk.
De Kula is een geïntegreerde versterker, de eerste van Mola Mola. Het apparaat is tevens mijn eerste kennismaking met producten van het Nederlandse bedrijf. Heb zowel de prachtige looks als de navenante geluidskwaliteit in de wandelgangen voorbij zien en horen komen, maar nog niet in de huiskamer mogen bewonderen. Val maar meteen met de deur in huis. Niets is overtuigender en preciezer dan de beleving thuis, zeker omdat ik de Kula met maar liefst drie topkwaliteit weergevers, die ik momenteel in huis heb, heb kunnen beluisteren. Ook is duidelijk dat we met compromisloze componenten van doen hebben. Het derde punt is dat de toepassing van Klasse D techniek in eindversterking nooit meer onderschat kan en mag worden, gezien de bloedstollende kwaliteit van wat ik heb mogen ervaren van de Kula en het feit dat het eind van de ontwikkeling van deze techniek(en) nog lang niet in zicht is. De discussie is gaande, en ik hoor zinnige, onzinnige, veelal laatdunkende opmerkingen over Klasse D. Heb bij dezen mijn duit in het zakje gedaan. Kom maar door. De roem is de Kula vooruitgesneld. Collegae struikelen over hun woorden in het aanprijzen van de Mola Mola Tambaqui DAC. En hetzelfde geldt voor de Makua voorversterker. Voordat Nederlanders van chauvinisme beticht kunnen worden; in het buitenland zijn de superlatieven zo mogelijk nog groter, tot in iedere uithoek van de wereld. Wat vinden we van de Tambaqui en de Makua terug in deze Mola Mola Kula?
Rolls Royce
Even over de naam. Het woord Kula opgezocht. Dat blijkt het Hawaïaanse woord voor school te zijn. Als je de titel snel uitspreekt kom je fonetisch vrijwel uit op molemolecuul. Vast toeval. De Mola Mola Kula is een geïntegreerde versterker, gebaseerd op de behuizing en de circuits van de Makua voorversterker, waaraan een krachtige(re), in eigen huis ontwikkelde voeding is toegevoegd en een eindtrap module. Tot zover de Kula in zijn basisvorm. Ach, hoe basic kan een Rolls Royce zijn. We hebben het dan over een analoge versterker met louter analoge aansluitingen. Niks mis mee, maar de huidige tijd vraagt om meer veelzijdigheid, zeker in de digitale sector. Er zijn twee opties voor in te bouwen modules, de DAC module, onder meer voorzien van een Roon Ready netwerk aansluiting, en de Phono module. Van de laatste vermeldt Mola Mola in de documentatie dat er in de wereldgeschiedenis waarschijnlijk nog nooit zo’n veelzijdige versie is verschenen. Dan weten we dat ook weer. De MM en MC secties zijn volledig gescheiden, met als gevolg dat het signaalverloop van beide de kortst mogelijke is. Weerstand en capaciteit zijn individueel instelbaar. De module biedt bovendien alle mogelijke EQ-curves, inclusief de meeste die nog door Fred & Wilma Flintstone zelf zijn gebruikt voor bakeliet en 78 toeren. De parameters kun je instellen met software, zowel in smartphone als tablet, en opslaan (plus zowel toewijzen als oproepen, uiteraard) ‘in’ de kleine drukknopjes op het frontpaneel. In de default-setting dienen deze knopjes als ‘input selectors’, om te kiezen tussen de aangesloten bronnen aan de achterzijde. De phonomodule is dusdanig veelzijdig dat er al snel is besloten dit voor de analoog special te bewaren, en is daarom nu niet aan bod gekomen. Wordt vervolgd dus.
Wil je de rest van het artikel lezen? Koop dan HVT of download onze kiosk voor Android of iOS