Vijf phono-voorversterkers voor de prijs van één
Door Sander van der Heide, HVT 7/8, juli/augustus 2020
Voor de draaitafel- en elementtesten die ik in deze HVT heb mogen verzorgen, mocht ik gebruik maken van een Mola Mola Makua voorversterker met een extra phonostage optie. Niet alleen interessant voor Makua-eigenaren, maar ook een reden om een Makua aan te schaffen.
De Makua zelf zullen we in een volgende HVT nog een keer uitgebreider bespreken, maar in het kort is het een voorversterker met 5 ingangen, gebalanceerd of ongebalanceerd. Via software, die te bedienen is vanuit een app, kun je deze ingangen vrij toekennen aan 6 presets. Dit levert ook direct de veelzijdigheid op bij het toevoegen van de phonostage. In principe kun je op elke ingang de phonostage toevoegen, gebalanceerd of ongebalanceerd. Ik ken weinig phono-voorversterkers met een gebalanceerde XLR-ingang, afgezien van de C-5000 van Yamaha. De laatste was dan ook de enige optie voor de test met de Yamaha GT-5000, totdat ik de Mola Mola wat beter leerde kennen. Voor een recensent met meerdere draaitafels op de testbank is dit natuurlijk één groot feest. Een preset met de GT-5000 gebalanceerd, een ingang met de GT-5000 ongebalanceerd (om snel te vergelijken), de SME met Grado Epoch 3 op een volgende preset en nog een eigen speler op de vierde ter vergelijk. Natuurlijk wordt het signaal steeds omgeleid naar de phono stage, maar tot voor kort kon ik dit soort vergelijkingen analoog alleen maar maken met verschillende phono-versterkers en een mengtafel. Dit apparaat is niet gebouwd voor recensenten, maar het geeft wel aan wat de mogelijkheden zijn.
Allemaal leuk en aardig, maar als je gewoon één speler wilt aansluiten, moet de phonostage wel meer in zijn mars hebben dan flexibele routing. En dat heeft hij zeker. De phonostage zelf is ook zo flexibel als een tuinslang. Echt ieder element is te gebruiken: MC, MM, mono, speciaal voor 78 toeren. Niet voor niets geeft Mola Mola al aan dat de phonostage uitermate geschikt is voor archiveren. Als je alleen al kijkt naar alle EQ -curves begint het al te duizelen. Natuurlijk de standaard RIAA-curve, en zelfs deze is nog aan te passen met Bass turnover filter, Rolloff en Low Shelf filter. maar ook de oude curves van 78-toeren platen, waarbij elk label zijn eigen curve gebruikte, is terug te vinden. Decca uit 1934, Victor van 1947 tot1952, om er maar twee te noemen. De lijst is enorm en aangezien alles softwarematig wordt gedaan, natuurlijk eenvoudig met een update aan te passen of toe te voegen. Per element zijn ook nog de impedantie, capaciteit en gain sensitivity in te stellen. Zo kon ik met de geteste elementen de basisklank fine tunen, zonder enige EQ of kabels aan te passen. Goed om te weten is dat de versterkingstrap voor een MC-element volledig onafhankelijk is van de versterkingstrap voor een MM-element. Wat je normaliter nog wel ziet is dat de MC-versterker wordt gevoed naar het MM-gedeelte.
Het resultaat is een ongekend flexibele (routing), uitgebreid aan te passen (instellingen voor het element) en transparant en ruisarme phono voorversterker (onafhankelijke gain stages) die werkelijk met elk element matcht dat ooit gebouwd is of gebouwd gaat worden.
Mola Mola Makua voorversterker € 8.490
Mola Mola Phonostage add on t.b.v. Makua € 1.990
Meer informatie op de website van de importeur
www.terrason-audio.nl
Wil je de rest van het artikel lezen? Koop dan HVT of download onze kiosk voor Android of iOS