Recensie

Monitor Audio PL200 II

Genieten met een hoofdletter G

Door Michel van Meersbergen, HVT 2, februari 2018

Dean Hartley, het technisch brein achter Monitor Audio vroeg het zich als volgt af: “How can a loudspeaker be made to sound more natural?” Op deze bijna existentiële vraag kwam in 2016 een eenvoudig antwoord: “Like this!”, ondertussen wijzende op de Platinum II-serie. Uit die serie het ‘objet d’amour’ van deze review: de Platinum PL200 II.

Ze glimmen net zoveel als dat er een uiterst subtiele satijnglas zichtbaar is. Pianolak in contrast met Inglestone-leer. En dit contrast is niet alleen visueel een feestje, ook vanuit tactiel perspectief heeft het zo z’n kwaliteiten: het harde lak tegen het comfortabel aanvoelende leer. Waarom zou een luidspreker geen sensuele kwaliteiten mogen hebben? Monitor Audio weet met haar Platinum II-serie de zintuigen uiterst beschaafd te strelen. En ondanks dat de PL200 II met 104,3 x 36 x 37,5 cm de kleinste vloerstaander uit de serie is, er staat echt wel ‘iets’. Misschien wordt dit gevoel nog extra aangejaagd door het feit dat het best een beetje slepen is met de 36 kilo die deze luidsprekers per stuk wegen; het uiteindelijke opstellen was dan wel geen grote titanenstrijd, maar toch zeker wel een kleintje.

Techniek

Omdat een boek niet op basis van de omslag beoordeeld kan worden, niet alleen de laatste pagina gelezen wordt en Hartley’s antwoord “Like this!” niet zomaar uit de lucht is komen vallen, is een kijkje ‘binnenin’ dit driewegsysteem essentieel. First things first, de drivers… Het hoog wordt verzorgd door een transducer: de MPD (Mirco Pleated Diaphragm) Preciezer: een AMT (Air Motion Transformer). AMT’s lijken erg op de meer bekende ribbon tweeters, maar zijn in staat lagere frequenties weer te geven zodat er meer flexibiliteit en controle ontstaat bij het bepalen van het kantelpunt. Monitor Audio heeft een iets grotere ‘plooi’ in het diafragma toegepast, waardoor een evenwichtige weergave tot 100kHz mogelijk wordt. Deze unit is voorzien van krachtige neodymium/ijzer/borium (NdFeB) magneten.
Het midden wordt geleverd door een 4” unit waarvan de conus is opgebouwd volgens Monitor Audio’s RDT II ontwerp. RDT II staat voor ‘Rigid Diaphragm Technology 2nd Generation’ en is opgebouwd uit drie lagen. De kern wordt gevormd door een honingraatvormige laag uit Nomex (een polymeervezel die thermisch zeer stabiel is en de conus minder gevoelig maakt voor eventuele warmte afkomstig van de spreekspoel) die aan de binnenzijde wordt bedekt met een laag geweven koolstofvezel en aan de buitenzijde met het voor Monitor Audio kenmerkende C-CAM. De conus zelf is schaalvormig, maar met minder ‘diep’ dan gangbaar – dit om de eigenschappen van RDT II zoveel mogelijk te kunnen benutten: zeer stijf en een zeer lage massa. Voor de koppeling tussen conus en spreekspoel zorgt DCF (Dynamic Coupling Filter). Een uitvinding van Monitor Audio: een ‘getunede’ nylon ring die iets kan vouwen. DCF is stijf tot een bepaalde frequentie – afhankelijk van de tuning – om daarboven soepel te worden waardoor de nylon ring als een demper gaat werken en daarmee vervorming door hogere frequenties tegen gaat. De onderhangen spreekspoel maakt gebruik van vierkant draad. Zo is de wikkeling erg efficiënt door relatief meer oppervlakte dat weer leidt tot een grotere energieoverdracht. Tel bij dit alles nog eens forse neodymium magneet op… Het geheel zit verpakt in een TLE (Tapered Line Enclosure), een iets taps toelopende gesloten ‘trechter’ die de vorming van staande geluidsgolven – die elders in het kabinet tot vervormingen kunnen leiden – tegen gaat. De TLE is weer van ARC (Anti-Resonance Composite) is gemaakt om trillingen nog verder te dempen… Dit alles geeft de unit een uniforme weergave tot 6 kHz… het kantelpunt naar de AMT ligt op 3,9 kHz… Hoezo in alle vrijheid een wisselfilter ‘inrichten’… Het laag wordt verzorgd door twee 6.5” units die de opbouw van de 4”op twee punten na exact volgen: de magneten bestaan nu uit ferriet en de TLE wordt op deze plek niet gebruikt. Het wisselfilter, met kantelpunten punten op 3,9 kHz en 750 Hz, is net zo minitueus aangepakt. De ‘bespoke’ luchtspoelen voor de hoog- en midden-unit, een spoel met ferro-lamellen voor het laag, polypropyleen condensatoren met zilveren ‘leads’ en gematched binnen een tolerantie van 1%, plus overmaatse weerstanden zorgen voor minder ‘slingering’ van het filter onder werktemperaturen. De interne bekabeling is Monitor Audio’s eigen ‘Pureflow’: verzilverd OFC-koper.