Klein maar fijn: de toekomst van het digitale domein
Door John van der Veer, HVT 11, november 2017
In de audiowereld worden diverse aspecten in de strijd tussen analoog en digitaal al jarenlang naar voren gebracht en het pleit is, vooralsnog, niet beslecht. De neuzen wijzen nog steeds in totaal verschillende richtingen. Buizen versus digitale versterkers, vinyl versus streaming.
De stand van zaken? Hifi in de auto is onstuitbaar in opmars en wordt totaal gedomineerd door het digitale gebeuren. En ik word nu aangestaard door twee apparaten die de toon lijken te zetten voor het nu en de nabije toekomst van hifi. Mytek is het merk, Brooklyn het type. Hun nieuwste telg; de Brooklyn AMP is het onderwerp in combinatie met de ons reeds bekende Brooklyn DAC.
New York is de stad waarin alles groot en groots wordt geëtaleerd. De Twin Towers hebben ons ingezakt verlaten, maar sindsdien heeft de ontwikkeling van het nieuwe York, voorheen Nieuw Amsterdam, alleen maar nóg meer in het teken gestaan van ‘larger than life’. Dat geldt ook voor het consumptiepatroon van de gemiddelde New Yorker en de ontwikkeling van de wijk Brooklyn, vernoemd naar het Utrechtse Breukelen en naamgever van de twee apparaten in dit verhaal. Dat geldt niet voor de omvang van het tweetal. De thuisbasis van Mytek is New York, maar dat heeft de ontwerpers er niet van weerhouden beide apparaten de omvang van een sigarenkistje mee te geven. Ze zouden zo in de etalage van Hajenius, de enig overgebleven sigarenzaak aan het Amsterdamse Rokin kunnen liggen. De Brooklyn DAC is een apparaat dat à la de hemelsbrede visie van Eberhard van der Laan (God hebbe zijn Grandioze Ziel) alle aspecten van analoge en digitale technieken in optima forma in zich verenigt, op voorversterkingsbuizen na dan. De Brooklyn AMP is een 2×300 Watt Klasse-D versterker met analoge ingangen. Daaruit kun je afleiden dat de combinatie in auditief opzicht blind vaart op de kwaliteit van de D/A conversie van de DAC. De set is ingezet voor de test van de B&W 705 S2, elders in dit blad, en als zodanig vergeleken met andere versterkers. In deze review staat de uitwerking van de Brooklyn set op verschillende luidsprekers centraal, met de nadruk op het effect van de digitale eindtrap. Over de Brooklyn DAC, met alle verschillende features en mogelijkheden, zijn al vele pagina’s in HVT gevuld. Dat gaat het doel van dit verhaal voorbij, maar een korte impressie van de vele facetten van dit imposante sigarenkistje is wel op zijn plaats.
MQA
Centraal staan de digitale ingangen van de Brooklyn DAC. Naast de AES/EBU, een professionele input die tot 24-bit/192kHz aan de drie pooltjes van haar XLR aansluiting trotseert, zijn er twee coaxiale S/PDIF inputs en één optische (Toslink/ADAT) ingang. Beide types kunnen vol trots met dezelfde cijfers schermen. De USB aansluiting gaat nog een stap verder: tot 32-bit/384kHz. Deze wordclock interface biedt de mogelijkheid verschillende Mytek units aan elkaar te koppelen, voor multichannel toepassingen. Ook de conversie van de DAC gaat tot 32-bit/384kHz. DSD op drie niveaus: 64, 128 en 256. Maar of de tijd heeft stilgestaan is er ook een stereo RCA ingang, voorzien van een ingebouwde M/C en M/M phono voorversterker. Ook de liefhebber van vinyl komt dus bij dit hypermoderne apparaat aan zijn of haar trekken, met als stille getuige de aardeconnectie. De voorversterker kan ook worden uitgeschakeld, wat de RCA ingang naar lijnniveau brengt. Dat biedt perspectief voor andere dinosauriërs onder de geluidsdragers, zoals het cassettedeck en de DAT recorder (wie kent ‘em nog?). Inmiddels behoort de CD-speler, met of zonder digitale uitgang, zo langzamerhand ook tot deze categorie. Wie de zilveren schijfjes nog inzet, zoals ondergetekende, kan dus in ieder opzicht uit de voeten met de Brooklyn DAC. Er zijn geen digitale uitgangen. Het signaal dat de DAC verlaat is altijd D/A geconverteerd. Voor dat doel zijn er twee paar uitgangen, een professionele XLR gebalanceerde versie en de oude vertrouwde RCA. Beide paren kunnen simultaan worden ingezet. De hoogwaardige D/A conversie wordt, uiteraard, ook toegepast op de hoofdtelefoonuitgang aan de voorzijde. Er zijn twee ongebalanceerde uitgangen, die tot één gebalanceerde kunnen worden gecombineerd. De Brooklyn DAC is eveneens voorzien van hardware voor het decoderen van MQA bestanden. Ben inmiddels toegetreden tot het gilde der MQA devotées. Heb m’n eigen producties mogen beluisteren als MQA bestand. Ben verkocht.