In de Z(w)evende Hemel
Door John van der Veer, HVT 10, oktober 2024
Zowel Sonus faber als Perlisten hebben toevlucht gezocht tot IsoAcoustics, grootmeester van de ontkoppeling. Toeval? Nee. Het ontkoppelen van een luidspreker, oftewel het zoveel mogelijk laten zweven van ons lustobject, is een belangrijk fenomeen en wordt nog belangrijker naarmate de luidspreker zowel beter als zwaarder is. De genoemde samenwerking is uitsluitend van toepassing op de topmodellen van beide merken. Ver-van-mijn-bed-show dus? Ja en nee. De S7t is niet het absolute topmodel van Perlisten, maar staat wel in mijn huiskamer sinds eind vorig jaar. En het hele gamma van IsoAcoustics is vóór die tijd al eerder over de vloer geweest. Kortom, tijd voor herbezinning. Een spectaculaire test met een al even spectaculaire uitkomst. Exclusief voor HVT! Lees en huiver.
De aanhef van dit verhaal is wat verwarrend en vraagt om toelichting. Om te beginnen het fenomeen ‘ontkoppeling’. Wat is dat eigenlijk? Voor velen, in ieder geval voor mij, is het begonnen na een tip over het verschijnsel spikes, ruim 35 jaar geleden. Heb ze als eerste toegepast op (nou ja, eigenlijk ónder) mijn toenmalige Bowers & Wilkins DM330 luidsprekers. Het resultaat was verbijsterend. Deze vloerstaander staat niet bekend om het allerbeste laag, waardoor het middengebied te veel naar de achtergrond wordt gemept. Het vervelende resultaat is dat het hoog daardoor te scherp wordt, zeker met de destijds gangbare opvattingen over producties die aan digitale media zijn toevertrouwd. Met de spikes werd het laag veel strakker, in combinatie met zorgvuldige(r) plaatsing van de luidspreker (toe in/uit, afstand tot elkaar en zij/achterkant). De bezwaren tegen de DM330 verdwenen grotendeels met het puntig octet. ‘To the point’, om in stijl te blijven. Inmiddels zijn deze luidsprekers wat achterhaald en dat heeft alles te maken met het werk voor HVT. Hogere klasse is verslavend, maar daar hoef ik u niets over te vertellen. Na het succes met de DM330 heb ik ook spikes onder mijn studiomonitoren gezet, toen nog de Genelec 1030A. Dit werkpaard heeft geen betrouwbaar (sub)laag. Ik gebruik(te) ze uitsluitend om in te spelen partijen zo eerlijk mogelijk weer te geven. De mix was voor elders. Met de spikes verdween het sub-laag goeddeels, maar het verhoogde ook de functionaliteit van de 1030A; mid-laag, mid én hoog werden nog een stuk transparanter. Aangemoedigd door het succes van de spikes heb ik anderen kunnen helpen met het verzachten van problemen in geluidsweergave. Blije oren in het gezicht.
Wil je de rest van het artikel lezen? Koop dan HVT of koop dit artikel op Blendle