Een warm bad met beter bronwater
Door John van der Veer HVT 07/8, juli/augustus 2019
Het is alweer enige tijd geleden dat de Scansonic MB2.5 vanuit Denemarken de wijde wereld introk. Ik mocht destijds de luidspreker bespreken voor HVT. Mijn indruk was positief, maar er waren ook kritische kanttekeningen. Het is dan ook buitengewoon sportief van René Degens (Dimex) om de nieuwe versie van de MB2.5 op speciaal verzoek van de importeur door ondergetekende te laten testen. Dimex stelt blijkbaar veel vertrouwen in zowel het product als de scribent. De loper kan niet roder met zo’n hernieuwde entree.
Het typenummer is gebleven: MB2.5, maar Scansonic heeft er een ‘B’ aan toegevoegd. Het model gaat dus voortaan door het leven onder de naam Scansonic MB2.5-B. ‘MB’ staat voor Michael Børresen, een bekende naam in de hifiwereld. Deze ontwerper van luidsprekers is al heel lang verbonden met het Deense Raidho Acoustics en heeft voor Scansonic de gehele MB-serie ‘from scratch’ gerealiseerd. Scansonic heeft inmidddels een nieuwe chef design. Benno Baun Meldgaard luidt zijn naam, voluit. Onder ’s mans leiding is de hele MB-serie drastisch herzien, zowel wat betreft de constructie van de luidspreker en de interne structuur van de kast als de drivers. Alle modellen in de serie hebben de toevoeging ‘B’ gekregen. Het ligt voor de hand te veronderstellen dat ‘B’ is gekozen omdat die letter nu eenmaal volgt op ‘A’. Maar gelet op de beginletter van Meldgaard’s dubbele voornaam zou de keuze ook zomaar eens daarmee te maken kunnen hebben. Het ontwerpteam heeft de expertise achter en de sterke punten van Raidho luidsprekers als uitgangspunt genomen, maar het budget waarbinnen het resultaat tot stand gebracht diende te worden, heeft ook een belangrijke rol gespeeld. De prijzen zijn niet helemaal gelijk gebleven ten opzichte van de ‘oude’ MB-serie. Bovendien, door de vrij drastische wijzingen van de interne structuur in de kast en de nieuw ontworpen woofers, is een ‘upgrade’ naar versie B helaas niet mogelijk. De Denen zijn eerlijk. Dimex is dat ook.
Satijn
De luidsprekers zijn wederom ontworpen rond een ribbon tweeter met een superlichtgewicht diafragma dat is gesealed aan de randen voor een naadloze overgang (‘seamless transition’) naar de middenfrequenties. Bovendien staat het ontwerp in het teken van een driver met een stijf ‘pistonic-type’ membraan. Het ontwikkelen en bouwen van de luidsprekers is naar eigen zeggen een enorm proces geweest in Denemarken dat heel lang heeft geduurd, maar: “We are very glad that a fantastic team effort made it possible – the result makes us proud.” Voor we de nieuwsgierigheid naar dat resultaat niet meer kunnen bedwingen, waaruit bestaan die veranderingen dan? ’t Is al te merken aan de eerste visuele indruk, om te beginnen. De zeer slanke, ranke gestalte is gebleven, evenals de lange ellips aan de achterzijde. De vloerstaander oogt uiterst bescheiden, zeer elegant en helt iets naar achteren, ook als je de draaiknoppen met de vrij stompe spikes (dat beschadigt de vloer niet!) in een neutrale stand laat. Maar in mijn herinnering was de eerste versie voorzien van hoogglans lak. Wellicht zit ik er naast, maar als eerste valt mij het oppervlak en de tint van de witte lak op, die in een prachtige satijnversie is aangebracht. Zijdeglans heet dat, geloof ik, in kleurtechnische termen. Ik vind het in ieder geval erg mooi.
Wil je de rest van het artikel lezen? Koop dan HVT of download onze kiosk voor Android of iOS.