Pryme-de-luxe van Sonus faber
Door Ernst Neve, HVT 11, november 2016
Je ontkomt er tegenwoordig niet meer aan; en dan doel ik in dit geval op het recenseren van een hoofdtelefoon. Volstrekt logisch als je je bedenkt dat de verkoop van hoofdtelefoons de laatste jaren heeft bijgedragen aan het populairder worden van hifi in het algemeen, maar vooral onder de jongeren. Waar het eerst alleen nog maar ging over de Beats is het toch in beginsel dit merk geweest dat we dankbaar moeten zijn voor dit fenomeen.
Voor Beats werden er alleen oortjes van een paar kwartjes bij de smartphones verkocht, na Beats is er ruimte ontstaan voor kwaliteit. Hoe anders kan je verklaren dat er nu meer dan ooit hoofdtelefoons verkocht worden van 3000 euro en meer. Met de komst van de Pryma van Sonus faber, zijn we wederom getuige van een interessante ontwikkeling. Meer kwaliteit in het prijssegment onder de 500 euro.
Beyon-Z en de Pryma
Wij zijn als liefhebbers natuurlijk serieus verwend. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is, hebben we het over high-end hoofdtelefoons van 3.000 tot 5.000 euro tot zelfs van 50.000 euro. Maar wat gebeurt er nog voor speciaals onder de 500 euro? Het is Sonus faber die ons op de wenken bedient met de introductie van de Pryma 01. En niet alleen ons, want door de ruime interesse van de jeugdige liefhebber, mikt Sonus faber ook wat jaartjes onder de leeftijd die doorgaans met high-end geassocieerd wordt. Sterker nog, het is dat de Pryma in de speciaalzaak te koop is, anders hadden we er misschien nooit weet van gehad, of op zijn minst wat later. Noem het een geniale set of niet, maar Sonus faber heeft kans gezien de Malcolm X. van de R&B, Beyoncé Knowles, te strikken en haar in de laatste video van haar album Lemonade de Pryma laten promoten. Bij aanschaf krijg je er ook nog eens 3 maanden Tidal bij cadeau, waarmee het cirkeltje rond is. Tidal geeft niet alleen het kwaliteitsniveau aan dat wordt nagestreefd, maar tevens de band met mannie Jay Z, eigenaar van de streaming-provider. We mogen concluderen dat het marketingverhaal van de Pryma goed in elkaar steekt.