Recensie

System Audio legend 7.2 silverback

System Audio legend 7.2 silverback, met de rug tegen de muur

Door Ward Maas, HVT 9, september 2022

De afgelopen jaren hebben we de nodige aandacht gegeven aan de producten van System Audio. Voor wie het niet meer scherp op het netvlies heeft, System Audio uit Roskilde, Denemarken, levert met veel succes WiSA compatible luidsprekers van hoge kwaliteit. Niet voor niets winnaar van diverse EISA awards!

WiSA ondersteunt tot 8 kanalen lossless ongecomprimeerde 24-bits, 96kHz audio. En aangezien alle WiSA speakers actieve speakers zijn met een eigen versterker ingebouwd, kun je die eigenlijk overal plaatsen waar je een wandcontactdoos hebt. WiSA garandeert ook de compatibiliteit van apparatuur en luidsprekers onderling. Je kunt dus een WiSA compatible voorversterker van het ene merk gebruiken om een paar WiSA compatible luidsprekers van het andere merk aan te sturen. Op de WiSA website is een overzicht te vinden van de steeds groter wordende groep bedrijven die dit protocol gebruikt.

Muziek hoort te klinken

Het was Ole Witthøft die in 1984 System Audio A/S oprichtte. Hij was al lange tijd op zoek naar echt goede luidsprekers en als musicus wist hij hoe muziek moest klinken. Ole legt uit: “Er waren geen luidsprekers die de muziek op een live manier konden weergeven. De meeste klonken saai. Als je de details van het geluid niet hoort, of het gevoel niet voelt omdat de weergave te slecht is, dan zul je nooit ervaren hoe opwindend muziek kan zijn. Ik vroeg me af waarom de luidsprekers met elkaar wedijverden over de beste technische specificaties, terwijl het om de klank gaat”. Daarom besloot hij zijn eigen luidsprekers te bouwen. Binnen een paar jaar nam de vraag naar Ole Witthøft’s luidsprekers toe en in 1984 was System Audio A/S een feit. Zoals gezegd timmert System Audio met veel succes aan de weg met bijzonder goed klinkende luidsprekers die ook nog eens makkelijk ergens te plaatsen zijn.

Wil je de rest van het artikel lezen? Koop dan HVT of download onze kiosk voor Android of iOS