Recensie

Totem Skylight

Good things come in small packages

Door Michel van Meersbergen HVT 3, maart 2020

Een bekende uitdrukking in het ‘Angelsaksische’; een groot formaat van iets is niet bepalend voor de kwaliteit daarvan. In het ‘Nederlandse’ hebben we dan natuurlijk het licht moralistische “wie het kleine niet eert…” Om maar te zwijgen over een bekende psychoanalist met uitgesproken verklaringen over compensatiedrang. In het ‘auditieve’ hebben groot behuisde luidsprekers een voordeel in de weergave door het gehele spectrum – dat is tenminste de opvatting van ondergetekende. Maar wat als je eenvoudigweg geen ruimte hebt om iets dergelijks in huis te
kunnen hebben?


Niet alleen het woningaanbod is, zeker in het westen van ons landje, steeds meer beperkt, de beschikbare oppervlakte per woning staat ook behoorlijk onder druk. Tenzij u natuurlijk een zekere financiële ruimte kent… maar dan heeft u sinds kort weer een negatieve rente om de oren en waarmee de wet op behoud van tegenslag weer rond is. Terug naar het kleiner wordende woonoppervlakte. Gevolg hiervan is dat ruim bemeten luidsprekers weinig tot niet meer uit de verf zullen komen. De geluidsgolven kunnen geen kant meer op, waardoor de weergave op z’n allervriendelijkst… teleurstellend zal zijn, zeker vanaf een bepaald volume. Een klein(er) luidsprekersysteem biedt dan natuurlijk oplossing. Een goede koppeling van luidpreker en ruimte is essentieel en wanneer die klopt, en natuurlijk op voorwaarde van een goede match qua componenten en bekabeling, zal de weergave ook veel beter en meer ontspannen zijn; de set voelt zich als een vis in het water

De trend naar kleiner is alweer een aantal jaren zichtbaar in audioland: Hoofdtelefoons mateloos populair, voor de liefhebber serieus goede DAP’s – een iPhone klinkt immers echt niet, kleine actieve all-in-one systemen, draadloos dan wel met een minimum aan bekabeling, kleiner wordende vloerstaanders en monitorluidsprekers die nu dan wél het niveau van slechts een miniluidsprekertje met dito weergave ruim weten te overtreffen. Al dwingt de eerlijkheid om toe te geven dat aan dat laatste nog weleens een prijskaartje hangt: die van natuurlijkheid en muzikaliteit. Er moeten toch wel de nodige akoestische foefjes worden uitgehaald om de kleine kastjes naar een bepaald verwachtingspatroon te brengen. U ziet dat ik het woord ‘commercieel’ ernstig probeer te vermijden. Naar mijn smaak wil er nog weleens een synthetisch sausje over de weergave liggen. Nu hoeft dat geen bezwaar te zijn: ook op die manier kan een heerlijke luisterervaring verkregen worden en wanneer dat het geval is… ik zal de laatste zijn daar met opgeheven vinger bezwaar tegenin te brengen.

Natuurlijk worden er al tijden monitors gemaakt die op het hoogste niveau kunnen weergeven, met de kenmerkende verfijning en persoonlijkheid die met dat soort systemen samengaan, maar helaas, de prijzen zijn er vaak dan ook naar. Maar… zoals geschreven, de ontwikkelingen staan niet stil en er komen tegenwoordig heel volwassen kleine luidsprekers in het betaalbare spectrum op de markt.

Totem Acoustic

Eén van de producenten die zichzelf stevig in de top van monitors heeft weten te zetten is het Canadese Totem Acoustic. Beter, de eerste commercieel verkrijgbare luidspreker van Totem, de ‘Model 1’, was en is na ruim 30 jaar, onder iets de aangepaste naam ‘Signature One’, nog steeds een monitor. En niet zomaar één, maar volgens velen een benchmark. Door de jaren heen heeft Vince Bruzesse, eigenaar en creatief brein achter Totem Acoustic vele afgeleiden van de ‘Model 1’ op de markt gezet waarvan de alom geprezen ‘Sky’ uit 2017 de meest recente was. Nu is het de beurt aan ‘Sky’ een nieuwe telg voort te brengen: de ‘Skylight’. Volgens Totem zelf een ‘bookshelf’, volgens mij een ‘standmount’.

Wil je de rest van het artikel lezen? Koop dan HVT of download onze kiosk voor Android of iOS.