Actuele nostalgie en dromen in de toekomst
Door John van der Veer, HVT 5, mei 2021
De renaissance van Wharfedale is al geruime tijd gaande en veel Hifi-recensenten hebben hun licht laten schijnen over het nieuwe, up-to-date repertoire van het legendarische merk. Voor mij geldt dat niet. Moet het doen met een vage herinnering en vijftien kilo plus vele, lange haren geleden. Een golf van nostalgie overspoelt dan ook de deurmat, als de koerier aanbelt met een Diamond 12.4 op de steekkar. Het Grote Uitpakken, in de geest van Mao’s Grote Sprong Voorwaarts, kan beginnen.
Those were the days. Magisch toch, dat geen fenomeen het verleden zo haarscherp projecteert als muziek. Nou vooruit dan, de eerste liefdes (sex on the beach) spannen wellicht de kroon, maar muziek komt, wat mij betreft, op een eervolle tweede plaats. Close call en foto finish. Mijn eerste LP was Abbey Road: Beatles & basisschool. VWO en studentenleven stonden bol van luidruchtige liefdes en muziek, vaak gepaard met al even luidruchtige discussies over Nixon en Voorzitter Mao, tot gedogende ergernis van de liefdespartner maar, hoe dan ook, altijd onder het toeziend oog van zwarte visnetten en bruine Wharfedale’s. Nostalgie mocht ik als recensent al eerder beleven met de warmoranje JBL L100 Classic, die in een vernieuwde heruitgave lange tijd te gast is geweest in de Spuistraat, en dat was ook de bedoeling van dat andere legendarische merk. Wharfedale neemt natuurlijk haar naam en faam mee – fabrikant Wharfedale Wireless Works is al sinds 1932 actief in audio – maar de nieuwe luidsprekers staan juist geheel in het teken van de moderne tijd. ‘Diamond’ is één van die tot de verbeelding sprekende namen. Kan me echter diverse kastjes met donkerbruin luidsprekerdoek voor de geest halen tijdens die verhitte discussies, jasmijnthee en bakvissen, maar noch vloerstaanders, noch de uitstraling van het model dat mij na het uitpakken aanstaart komen mij bekend voor. Ik besluit dat het inmiddels 2021 is. Het voorjaar ontluikt. Tijd voor een frisse blik, verse oren en lang inspelen.
Surround
Anno Corona omvat de Wharfedale Diamond-serie 6 modellen. De Diamond 12.0, 12.1 en 12.2 zijn bescheiden monitoren, in de documentatie nog steeds betiteld als ‘bookshelf speaker’, oftewel boekenplankluidspreker. Afgaande op de breedte, de diepte en het gewicht van de vloerstaander en de opgegeven maten schat ik in dat ze prima op een boekenplank passen zonder destructieve gevolgen, mits niet van de destijds zo hippe metalen Tomado-constructie (wie kent/heeft ze nog?). De Diamond 12.C is een tweeweg centre luidspreker voor toepassing in een surround opstelling, voorzien van twee 5” (13 cm) bass-drivers met papieren conus en één 1” hoge tonen weergever, een geweven polyester soft dome tweeter. De monitoren zijn, zoals de 12.C, bedoeld als onderdeel van een 5.1 set, maar ook voor stereo toepassingen. Er blijven nog twee modellen over binnen de Diamond serie en beide zijn vloerstaanders. De 12.3 is een 2,5 weg bass-reflex luidspreker met drie drivers. Zowel de bas-driver als de midrange weergever zijn 5” (130 mm) drivers met een conus van papier in de ‘advanced’ serie, innovatie dus. Driver drie is een 1” (25 mm) dome tweeter, eveneens van polyester. Het onderwerp van dit verhaal is ook een vloerstaander, maar dan een slag groter, zowel in hoogte als breedte en diepte. Dit doet vermoeden dat de drivers een grotere diameter hebben dan die van de 12.3 en dat is ook zo. De Diamond 12.4 heeft twee 6,5“ (150 mm) drivers voor mid- en basweergave. De omvang van de tweeter is identiek aan die van de 12.3. De specificaties van de 12.4 zijn dientengevolge ruimer bemeten. Het laag loopt iets verder door (40Hz ipv 45Hz) en de dynamiek is wat groter.
Wil je de rest van het artikel lezen? Koop dan HVT of download onze kiosk voor Android of iOS