Uit de kunst
Door Sander van der Heide, HVT 1, januari 2018
Af en toe krijgen we bij HVT de kans om een apparaat te beluisteren alvorens er een volledig ontwikkeld productiemodel is. Ik was dan ook zeer blij te horen dat ik dit keer de eer kreeg voor een preview van de nieuwe DALI Callisto, of liever gezegd een pre-listen. Meteen een mooie gelegenheid om Ronald Wagemaker, country manager van DALI Benelux, aan de tand te voelen over dit jonge bedrijf met toch een lange historie.
AND, NAD, DALI importeur en nu DALI Benelux, ik vraag me al een tijdje af hoe dit allemaal precies zit. Gelukkig weet Ronald dit te verhelderen: “Peter Lyngdorf stond aan de bakermat van het moederbedrijf Audio Nord, waar hij overigens nog steeds aandeelhouder van is. Hieronder vallen de dochterbedrijven de Scandinavische hifi-winkelketen Hi-fi Klubben, AND (Audio Nord Distribution) voor de aanlevering van verschillende merken naar deze keten en DALI luidsprekers. Aangezien DALI ook buiten Scandinavië succesvol werd, was er ook een distributeur nodig in Nederland. Dat werd AND Benelux, waar naast DALI bijvoorbeeld ook NAD werd gevoerd. Sinds 1 mei 2017 is DALI volledig onafhankelijk van AND in Nederland de eigen distributie gaan doen als DALI A/S. In landen als Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Duitsland en natuurlijk Scandinavië was dit al het geval. Dat betekende ook dat AND Benelux niet meer bestond en er gelijk wat merken zonder een distributeur zaten. DALI heeft op zijn beurt bij Audio Nord weer gevraagd of zij deze merken in de Benelux mogen distribueren, vandaar dat DALI Benelux nu ook weer de distributie van NAD en Bluesound in de Benelux verzorgt. Het is even verwarrend, maar het werkt uiteindelijk een stuk beter, de lijntjes zijn ook korter. Vandaar dat we nu vandaag de mogelijkheid hebben om als enige in Europa al wat te laten horen van dit nieuwe komende product, de DALI Callisto.”
Een veranderende markt
Om ook maar een misverstand uit de weg te helpen, DALI heeft niets te maken met de kunstenaar Salvador Dali, maar staat voor Danish Audiophile Loudspeaker Industries. “In die naam vind je precies terug waar het merk voor staat: luidsprekers van Deense origine (oftewel, van begin tot eind ontworpen en gemaakt in Denemarken) met een liefde voor audio”, vertelt Wagemaker “maar vergeet Industries niet, de hele industrie om de luidsprekers heen. Juist hierin ziet DALI van alles veranderen. De hifimarkt is dalende, maar personal audio is stijgende. De hele muziekconsumptie is veranderd. Mensen kopen kleinere actieve luidsprekers, alles moet draadloos en audio moet niet overduidelijk aanwezig zijn. De bron is ook anders, streaming en muziekdiensten staan centraal. En als laatste zie je dat men wel weer wil betalen voor audioproducten, kijk maar naar de florerende hoofdtelefoonmarkt. Vanuit ons gedachtegoed en kijkend naar die markt, is de DALI Callisto ontstaan.”