Ernst Neve

Hoofdredacteur
Na mijn studie rechten ben ik bijna mijn gehele professionele leven werkzaam in de audiobranche. Je zou kunnen zeggen dat ik alle kanten van die markt ken. Ben begin jaren 90 begonnen met een eigen winkel, die aanvankelijk alleen tweedehands high end verkocht en is uitgegroeid tot een toonaangevend high end-paleis. Daarna ben ik werkzaam geweest in de professionele audio, waar tot mijn vaste klanten onder meer de Stadsschouwburg Amsterdam en het NDT behoorden. Was mede-verantwoordelijk voor de VAD Show en later AV-NU en ben altijd werkzaam geweest voor verschillende importeurs van zowel professionele als consumenten-audio. Altijd van hoge kwaliteit, dat wel. Vanaf 2015 ben ik hoofdredacteur van HVT. De rest is geschiedenis.

Bert Oling

Auteur
Middelbare school, studie Geschiedenis en Muziekwetenschappen, later Bedrijfskunde. Mede-oprichter en vormgever van een keten van HiFi-winkels in het Noorden des lands. Sinds 1996 actief als zelfstandig consultant voor bedrijfsvoering in het Midden – en Kleinbedrijf, daarnaast actief als adviseur voor diverse overheden en fondsen op het gebied van de Podiumkunsten. Muziekbeleving staat centraal, zowel actief als passief. Grote collectie muziek van de aloude LP tot vele terabytes aan digitale content. De nadruk in de collectie ligt op akoestische muziek – klassiek en jazz – hoewel dankzij de gebruikte muziekservices – Qobuz en Tidal – ook elektro-akoestische muziek in de breedste zin des woords een rol speelt.

John van der Veer

Auteur
Ik maak zelf producties, componeer, arrangeer, speel gitaar. En dit is precies wat je wilt als maker, met je ideeën zo dicht mogelijk bij de luisteraar komen. Mijn specialisatie is dan ook de ervaring aan beide kanten; ik loop naar de huiskamer om te horen of ‘het’ is gelukt en probeer mijn indruk onder woorden te brengen. Uiteraard gaat het dan meestal om luidsprekers, maar ook de snelle ontwikkelingen bij digitale versterkers, DSP-technieken en al dan niet draadloze signaalgeleiding spelen in dit proces een belangrijke rol.

Sander van der Heide

Auteur
Na de studie Muziektechnologie en met een Bachelor of Arts aan het Rotterdams Conservatorium op zak, werkte ik sinds 1993 als mastering engineer bij de beroemde Wisseloord Studios in Hilversum. Door alle opgedane kennis en pionierschap, schrijf ik als audio-expert voor verschillende tijdschriften en websites en verzorg en organiseer omvangrijke testen hiervoor. Ik ben een veelgevraagd spreker en verzorg master classes op het gebied van mastering, muziektechnologie en de studio- en muziekindustrie.

Ward Maas

Auteur
Mijn naam is Ward Maas. Ik ben 56 en ik woon in Almere met vrouw en zoon. Ik heb een achtergrond in elektrotechniek en marketing. Ik heb gewerkt voor bedrijven zoals Philips Consumer Electronics, Ericsson, Casema en TomTom. Nu ben ik de eigenaar van Pilgham Audio, een bedrijf dat maatwerk levert op het gebied van audio. Daarnaast ben ik hoofd techniek van Witchworld en ontwerp ik animatronics. Geen wonder dus dat ik graag over de technische kant van High End audio schrijf. Bijzonder boeiend voor mij is natuurlijk de relatie tussen techniek en het uiteindelijke hoorbare resultaat. Niet altijd vanzelfsprekend, maar dat maakt het zo spannend!

Christiaan Punter

Auteur
Van huis uit ben ik altijd geinteresseerd geweest in audio apparatuur en deze interesse is met de jaren alleen maar sterker geworden. Het is mijn natuurlijke eigenschap om de dingen met elkaar te vergelijken en vooral op het vlak van audio ben ik zeer fijngevoelig geworden in het horen van verschillen. Het mooie aan de audiohobby voor mij is dat het een combinatie is van liefde voor muziek en liefde voor techniek, en dat door nieuwe invalshoeken en voortschrijdend inzicht de hobby eigenlijk nooit klaar is. Het meest ideaal voor mij is een apparaat dat technisch goed in elkaar steekt, top klinkt en er ook heel mooi uitziet. Dat esthetische aspect is voor mij persoonlijk ook heel erg belangrijk, alhoewel ik dit niet mee laat wegen in de conclusie van mijn reviews. Mijn specialiteiten zijn kabels en digitale audio.

Edouard Hendrix

Auteur
Met een economische opleiding achter de rug, was ik voorbestemd om in de financiële wereld terecht te komen. Overdag strak in het pak en super ernstig, dat schreeuwde om ontspanning. Die ontspanning vond ik in muziek en fotografie en later ook in journalistiek. Na de nodige bijkomende opleiding en een passage in interne bedrijfscommunicatie, zette ik de stap naar deeltijds freelance redacteur en fotograaf. Vanaf dat moment kon ik me bezig houden met het beluisteren van audiovisuele apparaten, audioshows en –dealers bezoeken en daar een mooi verhaal rond brouwen. Als Belg ben ik de vreemde eend binnen de bijt van HVT. Enerzijds een opportuniteit om HVT in België te promoten. Anderzijds een ideale gelegenheid om aan te tonen dat er ook in België goede audiovisuele producenten en dealers actief zijn. Noord of Zuid, het maakt niet uit. Zolang we maar samen met muziek en beeld bezig zijn!

Michel van Meersbergen

Auteur
Vanaf z’n vierde levensjaar bovenmatige interesse in alles auditief. Liep bijna 20 jaar geleden een Amsterdamse high-end zaak binnen en heeft het pand mentaal nooit meer weten te verlaten. Muzikaal gevormd door een boude uitspraak van oma: “Als je het weet te zeggen met één instrument heb je er geen duizend nodig, dan heb je werkelijk niets te zeggen.” Dat zij daarna vrolijk symphonietje zoveel van Mozart ging luisteren is mij pas ver na haar overlijden dwars gaan zitten. Hoe dan ook, de uitspraak, als oproep tot balans en harmonie, is één van de twee levensmotto’s geworden en van grote invloed op mijn dagelijkse werk als grafisch vormgever en natuurlijk ook op de muzikale belevenissen: Klassiek in kleine bezetting met een lichte voorkeur voor avant-garde, Jazz van hardbop tot free en Zappa, véél Zappa.

Marnix Bosman

Auteur
Zowel in mijn werk als thuis ben ik altijd met geluid en muziek bezig. Reeds tijdens mijn elektronicastudie in 1994 verscheen mijn eerste artikel voor HVT en ik heb het colofon sindsdien niet meer verlaten. In mijn carrière als geluidstechnicus heb ik gewerkt in studio’s (o.a. in Wisseloord en voor radio en TV) en in het theater. Vanuit die achtergrond schrijf ik ook regelmatig over professionele audioapparatuur in verschillende tijdschriften. Ook als elektronicaontwerper heb ik veelvuldig gewerkt aan zowel analoge als digitale professionele audioapparatuur. Zowel bij het maken van opnames, bij zaalversterking als bij de weergave thuis is mijn doelstelling eigenlijk altijd hetzelfde. Het realiseren van een natuurgetrouwe, rustige en open weergave met diepte? Dat is het doel, de apparatuur is slechts het middel. Analoog of digitaal, het maakt niet uit. Als het hoorbare eindresultaat maar van topkwaliteit is.

Mabel Neve

Auteur
Als klein meisje rende ik graag door m’n vader’s winkel vol met gadgets. Helaas heeft senior inmiddels geen winkel meer, maar als iets groter meisje vind ik door de gadgets snuffelen nog steeds heerlijk. Dat in combinatie met ooit de droom te hebben gehad om naar het conservatorium te willen, maakt dat mijn oren redelijk getraind zijn. Verder pretendeer ik helemaal niet iets van audio te weten. Daarom gaat het bij mij meer om de ervaring van het luisteren, hoe iemand zich erbij voelt, en waarom. Ik heb het liefst een gebalanceerd geluid. Soms met een tikkeltje te veel bas – goed op weg om de oren te verpesten – en iets waarop een beetje te dansen valt. Dat mag toch gewoon?