Berlijn, THE place to be
Door Ward Maas, HVT 10, oktober 2017
De jaarlijkse IFA in Berlijn is een consumentenshow op het gebied consumenten-
elektronica. Dus geen gadgetshow of een mobile phone show of wasmachinebeurs. Een beurs op het gebied van alle mogelijke elektronica die maar denkbaar is voor de consument. Gewoon alles dus. Dat alles was geperst in ongeveer 40 hallen, halletjes en corridors. Verbonden met elkaar door gangetjes, trappen en overkappingen. Wat anders dan de moderne grote beurshallen die je bijvoorbeeld in Frankfurt of München ziet. Maar de IFA in Berlijn is nu eenmaal de plaats waar de hele wereld zijn nieuwe producten wil laten zien, de nieuwe handelscontacten wil opdoen of wil laten zien dat ze nog steeds de grootse, belangrijkste, toonaangevendste producent van …vult u maar in… zijn.
Ik zag tot twee (!) keer toe dat iemand met een mobiele telefoon de complete menustructuur van een elektrische oven aan het fotograferen was. Op een of andere manier had ik niet het idee dat ik hier op het gebied van audio nu veel nieuwe of leuke producten zou kunnen vinden. Gelukkig zat ik er goed naast. Hal 1.2 was het middelpunt van alles op het gebied van audio. Na de introductie van spraakgestuurde assistenten (Amazon, Apple, Google en (binnenkort) Samsung en Microsoft) en de invloed van Sonos op home automation was de verwachting dat alle bekende merken zich helemaal te buiten zouden gaan op het gebied van connectivity en multiroom systemen. Er was op de afgelopen ISE beurs in Amsterdam al een beweging gestart die de richting ‘compatible met alles’ ging (B&O). Bang om ergens de boot op het home automation marktsegment te missen is er vreselijk veel tijd en moeite genomen om producten geschikt te maken voor aansluiting op andere apparatuur en multiroom inzetbaar te maken. Bij veel producenten proefde ik een opluchting dat ze ‘klaar’ waren. Gelukkig weer tijd voor mooie producten.