Mola Mola & Vivid. What’s in a name?
Door Edouard Hendrix, HVT 9, september 2017
De ‘mola mola’, ook wel ‘maanvis’ of ‘zonnevis’ genoemd, is een vis die hoger is dan lang. Eigenlijk niet meer dan een kolossaal hoofd met een grote rug- en buikvin. Beslist niet alledaags. En dat is precies wat we ook van audiofabrikant Mola Mola kunnen zeggen. ‘Vivid’ is een Engels bijvoeglijk naamwoord dat staat voor helder, levendig, krachtig, gedetailleerd en intens. Omschreven worden als ‘vivid’ schept hoge verwachtingen. Het getuigt dan ook van lef om dit adjectief te kiezen als merknaam. En dat is precies wat luidsprekerbouwer Vivid Audio deed. Redenen genoeg voor Alpha High End om een muzikaal feestje te bouwen rond beide merken. Vooral als er een Belgische première te beleven valt.
Juni was een drukke maand voor Alpha High End Sound & Vision. Eerst was er de opening van de nieuwe vestiging in Turnhout en dan was er het event rond Mola Mola en Vivid in Brasschaat. Stilzitten zat er voor Sammy Feldman, big boss van Alpha High End, en zijn goed geoliede team niet bij. En dat ondanks het lekkere zomerweer.
Bruno Putzeys
Tijdens mijn bezoek aan Alpha Brasschaat maakte ik kennis met Bruno Putzeys, medestichter en designer van Mola Mola, het merk van Nederlandse bodem dat vooral faam verworven heeft met de Makua voorversterker en de Kaluga eindversterker. De eerste vraag die spontaan in me opkomt: hoe komt een mens er bij om de naam van een vis als merknaam te gebruiken? “Dat idee werd ons aangereikt door een bedrijf dat industriële ontwerpen maakt. We vonden het prima en het bespaarde ons alweer een pak denkwerk”, lacht Bruno Putzeys, een minzame maar geniale Belg. “Het ontwerp en de vormgeving is volledig ons eigen werk.”