Als een tevreden klant je doel is
Door John van der Veer, HVT 7/8, juli/augustus 2018
Aanleiding voor het bezoek aan Chattelin Audio Systems zijn de bloedmooie versterkers van Dan D’Agostino, die in de hifihemel van de Hofstad de legendarische Wilson luidsprekers tot leven brengen. Niet alleen de temperatuur op die eveneens bloedmooie zaterdag in mei levert rode oortjes op en de ene weldaad na de andere. Een dag die toch al in het teken staat van klank in de hoogste ranken van de eredivisie.
Een wandeling vanaf Den Haag Centraal naar Chattelin in de Anna Pauwlonastraat leidt je, mits gekozen, door het Binnenhof. En voor je de ingang bij het Mauritshuis betreedt, steek je Plein over. In het kader van de Landmachtdagen voert de marinierskapel een voor blazers gearrangeerde versie van Paul McCartney’s Yesterday uit, in het midden van de hitte op het beroemde plein. Geen krimp geven de soldaten, tot de ritmesectie een zwaar beroerde timing laat horen. Boze blikken alom, in landmachtgroen, die de zweetdruppels op de gezichten in geïrriteerde beweging brengen. Dat rimpeltje doet niets af aan de zoveelste constatering dat er niets mooiers is dan de klank van koper in harmonie, een uniek geluidsbeeld, vooral in het laag en midlaag. Met deze klank in het achterhoofd vervolg ik mijn weg, benieuwd of ik bij Chattelin een soortgelijke ervaring zal hebben. Aangekomen op nummer 58 in de Anna Pauwlonastraat beland ik in de tweede muzikale verrassing van die dag. Tot mijn stomme verbazing sta ik voor het pand waarin Casa Benelly was ondergebracht, destijds de grootste importeur van topklasse akoestische gitaren in de Benelux. Veel professionele klassieke en flamencogitaristen wisten de weg naar het echtpaar Ben en Elly te vinden, die ieder jaar naar Spanje gingen om er de beste Ramirez, Contreras, Bernabé, Reyes en al die andere legendarische merken in voorraad te nemen. Maar ook op het gebied van steelstrings was Benelly toonaangevend. Iedere week stonden de heren van Golden Earring wel op de stoep. Ik heb er zelf drie bloedmooie Taylors gekocht, veel over de zaak geschreven in Music Maker en ben later in dienst getreden van het bedrijf, om me een jaar lang bezig te houden met de beschrijving van de complete collectie gitaren voor het internet. Heb in dat jaar een paar honderd van de mooiste gitaren ter wereld in handen gehad.
Yvette
Een ruimte die decennialang doordesemd is geweest met hemelse akoestische klanken is natuurlijk de perfecte locatie voor Chattelin Audio Systems. Alsof de muzikale geest er nog altijd waart, val ik met een gastvrij aangeboden cappuccino in de weldaad van een overdonderende weergave. Het technisch medium: een set Wilson Audio Yvette luidsprekers aangedreven door een Dan D’Agostino Master Audio voorversterker en het stralend middelpunt van de luisterruimte: de D’Agostino Master Audio eindversterker. Voor- en eindtrap zijn uit de Progression Series. De zilveren schijfjes glijden gretig in een Luxman D-08 U SACD speler. Het signaal verlaat de bron via Transparent Ultra Level Balanced interlinks. Dezelfde kabel wordt gebruikt voor de connectie tussen voor- en eindversterker. De oorstrelende oogappel is via Transparent Reference luidsprekerkabels verbonden met de Wilson set. De stroomvoorziening verloopt via Transparent Power kabels. Goed. We hebben te maken met een compromisloze opstelling, dat is de oren binnen 10 seconden duidelijk. Daar hangt een evident prijskaartje aan. De Luxman doet het voor €14.900. Voor- en eindtrap van Dan D’Agostino kosten €26.990,- per stuk. Afhankelijk van de uitvoering gaat een set Wilson Audio Yvette over de toonbank vanaf €34.450 per paar. We zitten op een ton, prijs voor de bekabeling nog niet inbegrepen. Duur? Ook dat is de oren binnen 10 seconden duidelijk: nee. In de luisterruimte is de enthousiaste naamgever van de winkel aan het woord, Peter Chattelin. Bij hem geen eindeloze opsomming van technische feiten, maar een gepassioneerd verhaal over de ideale opstelling en vooral de manier waarop de set in staat is de muzikaliteit van de bron weer te geven. Opstelling en tuning van de ruimte staan daarbij centraal voor Peter. “We hadden hier laatst een optreden van Mathilde Santing met haar gitarist Bastiaan Mulder. Voor hen is deze ruimte te droog, maar voor een demo van deze set is ’t perfect.” Peter heeft veel ervaring met akoestische aanpassing. Laat ter illustratie een solo van (contra)bassist Tony Overwater horen, van het album Up Close met Yuri Honing, geregistreerd in een kerk in 1998. “Die galm is veel te lang voor zo’n formatie. Ik heb met schotten de ruimte gedempt tot de juiste balans.” Die juiste balans is ook te horen in de combinatie van close miking, voor de attack van de snaren, en de microfoon op afstand, die de ruimte registreert. Heb zelden een contrabas zo levendig, aanwezig en direct horen klinken. Dat zegt veel over Tony Overwater en zijn engineer. Het zegt heel veel over de grandioze D’Agostino/Wilson combinatie. Maar het zegt ook veel over de kunde van Peter Chattelin. Laat Peter maar schuiven, met die wanden.
Dan & Krell
Na Peter Chattelin komt de importeur van al dat moois aan het woord, Michael Huigen van Reference Sounds. Michael is duidelijk de man met de technische knowhow achter de set, met name de versterker. Maar ook bij hem ligt het accent op de muzikaliteit van de weergave, getuige de keur aan smaakvolle tracks die hij demonstreert, uiteraard gebed in een goede productie. Even een opfrisser: Daniel D’Agostino is bekend als de grondlegger van Krell industries, een legendarisch ontwerper in audioland en voorvechter van versterkers met extreme vermogensreserves. Na de splitsing met Krell start Dan een nieuwe missie waarmee hij zijn vergaarde kennis ongebonden naar een (nog) hoger plan tilt: D’Agostino versterkers zijn een feit. “De Progression Stereo is ontworpen om aan een 2 Ohm belasting een stabiele en comfortabele 1200 Watt te leveren. De voeding en eindversterkerschakeling zijn zo overgedimensioneerd dat de uitgangsspanning altijd constant blijft, ongeacht de luidspreker. Die onuitputtelijke energie draagt bij aan een bijzondere rust en verfijning waarbij muziek haast holografisch in de ruimte wordt geprojecteerd. De versterker is volledig gebalanceerd; per kanaal worden twee signalen versterkt waarbij het tweede exact 180? gespiegeld is ten opzichte van het andere”, aldus Michael Huigen, om er fijntjes aan toe te voegen: ”En het resultaat heb je zelf kunnen ervaren…”
Ovation
En wat ik dan heb mogen ervaren is een muzikale beleving die zijn weerga niet kent, zowel in positieve als wat minder positieve zin, maar beide te danken aan deze hemelse set. Zo trakteert Peter op een onweerstaanbaar dynamische live-versie van Miles Davis’ Jean-Pierre, waarbij de lelijke snare van het Tama drumstel en het ego van Marcus Miller iets te ver naar voren komen. Dan een ongebruikelijke Misa Criolla van Ariel Ramirez, nu eens niet in de bekende uitvoering met tenor José Carreras. De mannenstemmen in deze versie zijn wat nasaal, wat in de samenklanken een overdaad aan midden oplevert. Dit heeft een lichte intermodulatievervorming tot gevolg, iets dat de microfoonregistratie niet verhult, om over de weergave bij Peter Chattelin maar te zwijgen. Ik krijg voor alle partijen diep respect en al even diepe rillingen over de rug. Wat ongelooflijk mooi. Van alle muziek die Michael afspeelt is de track Lush Life van José James’ album For all we know het meest bijgebleven. Een grandioze opname, met een zeer dynamische en transparante ruimte. De al even goed opgenomen en weergegeven Steinway van Jeff Neve verraadt een blundertje: het pedaal is niet gesmeerd, wat een onregelmatige maar charmante piep tot gevolg heeft. “Heb me altijd al afgevraagd waar dat geluid vandaan komt”, aldus Michael. Het is tijd om afscheid te nemen. Peter maakt zich op voor een optreden met zijn Pink Floyd tribute band. Ik neem afscheid van de Ovation gitaar, die als stille getuige (of bewaker van de erfenis) al die tijd in de hoek heeft staan luisteren. Het is 17.30. De marinierskapel is gestopt. De klanken zijn gebleven.
Meer informatie over Wilson Audio en Dan D’Agostino op de website van de importeur www.referencesounds.nl
Chattelin Audio Systems
Anna Paulownastraat 58
2518 BG Den Haag
070 3632050
www.chattelin.nl