Winkelbezoek

Hepta Design Audio

Vindingrijk vakmanschap

Door Michel van Meersbergen, HVT 6, juni 2017

Eén van de voordelen van een winkel of bedrijfsbezoek is dat je weer eens buiten komt. En beter, je komt ook weer eens op plekken waar je sinds je kinderjaren niet meer geweest bent. Ditmaal in het pittoreske Westzaan alwaar Hepta Design Audio in 2016 een nieuw pand betrok. Nu is een nieuwe woning vaak een uitgelezen excuus voor een nieuwe set; Hepta, als luidsprekerbouwer, doet dat dan natuurlijk met een nieuwe luidspreker: de ‘Emmerantus’.

Al weer 62 lentes jong heeft Hepta zich vrijwel altijd direct met hifi of minstens met hifi-gerelateerd bezig gehouden. Waren het in 1955 nog TV-meubels, en dan vooral TV-tafels – met opstaande rand, anders schoof hij eraf -, vanaf de jaren ’60 werden het meer en meer luidsprekers. “Hoogtijdagen, ze stonden in de rij voor een paar luidsprekers van onze fabriek aan de Prinsengracht” zo vertelt Cris Rutgers Jr., opvolger van Hepta oprichter Cris Rutgers Sr. Namen, waarvan ik er helaas maar een paar herken, komen voorbij. Het geeft een mooi beeld van de beginjaren van breed gedragen hifi in Nederland. Zo ook de verhuizing in 1976 van het Amsterdamse centrum naar Zaandam, de intrede van de eerste automatische kastenmachines waardoor naast de eigen producten ook de kastproductie van vele bekende Nederlandse luidsprekermerken kon plaatsvinden. Het in dienst treden van Rutger Jr. in 1984 waarmee daadwerkelijke automatisering z’n intrede bij Hepta kon maken.

Maar ook… de moeilijke jaren

De crisis is ook aan Hepta niet voorbij gegaan. In 2010 is besloten Hepta een zachte landing te geven. De Zaanse fabriek werd verkocht en de productie ernstig teruggedraaid. Waren het er gedurende de jaren ’80 en ’90 honderden in een enkele batch per model, nu moeten we in tientallen denken. Lichtpuntje, voor zover je dat kunt noemen, was de reparatie en upgrade-service voor oude(re) Hepta, Driade en Impulse modellen. Daar is een hoop vraag naar en daaruit kun je weer de conclusie trekken dat Hepta een duidelijke schare liefhebbers kent. Plus… liefhebbers met zojuist geüpgradede units zijn misschien wel de perfecte reclamemakers. De interesse in producten van Hepta is mede daardoor gewaarborgd.