Als een tevreden klant je doel is
Door Ernst Neve, HVT 7/8, juli/augustus 2018
In de mei editie van HVT is een artikel gepubliceerd over Hobo Den Haag. Alles wat erin stond was waar. Je kunt er nog gratis parkeren en als je echt geen meter teveel wilt lopen, kan voor de deur ook. Ook gratis is de heerlijke koffie waarmee je wordt verwelkomd door Edwin van der Vliet of Steven Soedhoe. Ze weten er nog hoe het hoort. Klant is koning. De koning dien je te verwennen en als je hem adviseert dient dat ergens over te gaan.
Het aanbod is er breed, liefhebbers met zowel smalle budgetten als diepe zakken kunnen er slagen onder het motto ‘een tevreden klant komt altijd terug’. Zonder angst treed je er binnen om je vervolgens in de watten te laten leggen. Het enige waar wij een kleine vergissing hadden gemaakt, was de vermelding welke ruimte akoestisch behandeld was. Per abuis hadden wij de AV ruimte bestempeld als behandeld in plaats van de audioruimte. Toen ik hiermee werd geconfronteerd wist ik dat alleen een rectificatie het geheel geen recht aan zou doen. Als geen ander weet ik namelijk dat het akoestisch behandelen van een ruimte serieus voeten in de aarde heeft. Het vereist een investering in materiaal, maar veel belangrijker nog, een investering in professionals. En los daarvan wens ook ik mijn klanten als een koning te behandelen. Kortom; een rit naar Den Haag is wat mij te doen stond om de onderste steen boven te krijgen. En laat ik nu met mijn neus in de boter zijn gevallen. Ten eerste werd ik hartelijk verwelkomd door bovengenoemden, Edwin en Steven, en moest ik een warme, gevulde koek eten die vergezeld ging van een heerlijk bakkie. En laat me je vertellen, het was geen straf. Tevens schoven Erwin van der Putten en een medewerker van Mutrox aan om de discussiegroep compleet te maken.
Want wat wilde het geval; de akoestische aanpak van de Hobo luisterkamer met de betere audio is in Den Haag niet zomaar uit de lucht komen vallen. Deze vestiging is in dit opzicht een broedplaats waar bekeken kan worden of de klant hier nu echt mee gediend is. Het is namelijk een zeer ingewikkeld probleem, het goed demonstreren van een luidsprekerset van rond de 10 – 20.000 euro. Aan de ene kant wil je de set zo goed als mogelijk laten presteren en aan de andere kant wil je de klant niet misleiden door de kamer zo goed te maken, dat hij dat thuis nooit zal kunnen benaderen. Oplossing? Het inroepen van expertise waar nodig. Vandaar het discussieteam; Edwin en Steven als zaakvoerders, Erwin als CEO van Bowers & Wilkins Benelux en mede initiatiefnemer van deze akoestische aanpak en Mutrox als gecertificeerd akoestisch specialist. Allemaal experts op hun vakgebied.
Iedereen heeft het misschien wel eens gehoord. Een goed high end systeem in een beroerde ruimte. Je kunt dan schuiven tot je een ons weegt, maar een groot succes zal het nooit worden. In dergelijke extreme gevallen ontkom je er doorgaans niet aan om wat akoestische aanpassingen door te voeren. Dus waarom zou je het probleem niet omarmen? Maar dan op een verantwoorde wijze. Dus niet zomaar iemand laten prutsen, maar iemand die er echt voor heeft geleerd. Liefst op school. Dus ook geen geklets van autodidact of talent, nee gewoon met een diploma. Dan ben je goed bezig. En dat kan je je klant ook vertellen, terwijl je hem recht in de ogen kan blijven aankijken. Want het mooiste moet nog komen.
Het is namelijk zelfs niet zo eenvoudig. Een expert inhuren alleen doet het hem nog niet. Want wij in de hifi zijn veeleisend. Veeleisender dan laten we zeggen een gemiddelde opnamestudio. Daar is een bedrijf als Mutrox zo klaar. Inmeten, aanpassen en gaan. Nee, bij ons gaat dat anders. Want wij willen geen dode kamer. Nee, wij willen een goed klinkende kamer. Daar heb je de expertise van een andere specialist bij nodig. De hifispecialist. Want hij weet wel degelijk wat zijn klanten willen. Hij weet als het goed is precies de juiste snaar te raken om de sound te vinden die iedereen aanspreekt. Als dat dan uiteindelijk lukt, kan je van magie spreken. En het leuke is, als je bij de klant thuis niet tot het gewenste resultaat komt, kan je simpelweg dezelfde akoestische aanpassingen aanbieden. Oplossingen in dit geval. En hoe mooi kan je het nu krijgen als die oplossingen je ook nog eens niet in de ogen staren. Want laten we eerlijk zijn. Als je de afbeelding van de luisterkamer bij Hobo Den Haag bekijkt, hoeveel akoestische panelen zie je dan?
Hobo Hifi Den Haag
Loosduinseweg 679/685
2571 AL Den Haag
Tel. 070 – 364 26 35
denhaag@hobo.nl
www.hobo.nl