Pleased to meet you
Door Mabel Neve, HVT 10, oktober 2018
Een van de voordelen van student zijn is het af en toe maken van abrupte tripjes naar leuke Europese steden in de buurt. Je kunt er lang of kort over praten, na een beknopte planning zat ik met een groep vrienden in Berlijn. En wat blijkt nou, daar zit de flagshipstore van Teufel. Na een deel van hun apparaten thuis te hebben beluisterd, moest ik daar natuurlijk even heen om rond te kijken. En wat een geluk, niemand minder dan Rob Peters – de director marketing en sales – stelde zich beschikbaar voor een interview!
De flagshipstore van Teufel in Berlijn is een fantastische plek om te zijn, zeker wanneer je toch in de buurt bent. De uitstraling is een perfecte combinatie tussen luxe maar met een lage drempel, exact wat Teufel producten wat mij betreft uitstralen. Meteen wanneer ik een stap binnen zet, komt er een uiterst aardige medewerker naar me toe om te vragen of hij ergens mee kan helpen. Natuurlijk wil ik heel graag verder kijken in deze winkel, maar eerst even m’n afspraak ontmoeten. Zo gezegd zo gedaan, in hetzelfde gebouw als de flagshipstore zit ook het hoofdkantoor van Teufel, waar we even kunnen zitten.
Uit de koker van Herr Peters
Sinds zeven jaar is Rob, gewoon een Nederlander trouwens, in Berlijn gestationeerd. Zijn dagelijkse werk als Director Marketing & Sales heeft alles met strategie te maken. Denk aan de samenvoeging van Teufel met Raumfeld en de omarming van stembediening. Ook heeft de strategie betrekking over hoe Teufel de business doet. Het bedrijf levert niet via de standaard winkels, maar alleen direct en dan nog het meest via het internet. Hij vind het overigens jammer dat Teufel geen winkel meer heeft in Nederland, maar het was simpelweg niet rendabel om in Amsterdam een brandstore te hebben. In plaats daarvan heeft het bedrijf nu een brandstore in Essen, juist over de grens bij Venlo en eentje vlakbij de flagshipstore in een mall. Samen met de flagshipstore in Berlijn zijn dat nu de fysieke plekken waar je Teufel niet alleen kunt zien, maar ook beluisteren en betasten. De focus van Teufel is dan ook vooral op de online aanwezigheid gericht. Maar goed, met de verkoopfocus steeds meer op de mensen van mijn leeftijd, de twintigers, is die online strategie ook begrijpelijk. Navraag wijst echter uit dat hij zeker geen audiofiel is. Of een geschiedenis met audio heeft. Je kan het als een voordeel zien. Je begint dan tenslotte met een schone lei. Hij concentreert zich op mensen en de begeleiding van nieuwe producten voor die mensen. En als ik zo het pakket van Teufel eens bekijk, doet Rob dat best goed. Al zeg ik het zelf.