Een gloednieuw en uniek concept in België
Door Edouard Hendrix, HVT 11, november 2017
Enige tijd geleden trok ik naar Turnhout, ‘de parel der Kempen’, om er de feestelijke opening bij te wonen van Alpha Turnhout. Naast Antwerpen en Brasschaat, de derde vestiging van Alpha High End Sound & Vision. Groot was mijn verrassing toen bleek dat het er absoluut niet alleen om audio en video draaide.
Een derde vestiging openen, je moet het maar aandurven. “Het is niet zo zeer een kwestie van aandurven maar het grijpen van een opportuniteit”, legt Sammy Feldman, big boss van Alpha High End uit. “Door de faling van een lokale audiozaak is dit project ons eigenlijk in de schoot gevallen.” Sammy wijst er uitdrukkelijk op Alpha Turnhout geen overname of doorstart is van de teloorgegane audiozaak. “Als je weet dat de hifimarkt in deze streek erg actief is en dat ik beroep kon doen op Guy en Peter, twee door de wol geverfde Turnhoutenaars, was de beslissing snel genomen”, gaat hij verder. “Guy en Peter worden gedreven door passie, kwaliteit en service. Hier kunnen ze eindelijk hun ambitie waarmaken. Zij staan voor dezelfde waarden die Alpha High End al jaren koestert. Kennis van zaken, een degelijke uitleg en voldoende tijd voor de klanten. Het is niet dat we zo’n expansiedrang hebben, maar deze kans konden we niet laten schieten. Het plaatje kon niet mooier zijn”, lacht Sammy.
Mag het iets meer zijn?
Bij de uitwerking van dat mooie plaatje ging Sammy en zijn team uiteraard niet over een nacht ijs. “De audiomarkt is weliswaar gekrompen, maar niet op ons niveau”, stelt hij. “We ervaren dat klanten uit het hogere segment meer gericht kopen en daar meestal ook wat geld voor over hebben. Ze kopen producten waarvan ze jarenlang ongestoord kunnen genieten. Die vinden ze uiteraard bij de betere, meestal duurdere merken. De meeste budgetmerken verouderen snel omdat er quasi elk jaar een nieuw model uitkomt. Daar hebben klanten een gloeiende hekel aan. Betere merken zoals bij voorbeeld McIntosh, Accuphase en Naim houden er een planning van minstens 6 à 7 jaar op na. En dan nog betekent een nieuw model meestal geen drastische ommezwaai. Dat geeft klanten het gevoel dat ze iets waardevol kopen, en daar hebben ze wel wat voor over.”