Number One in Number One
Door John van der Veer, HVT 1, januari 2022
The Hifi Studio in Leiden viert in 2022 hun 40-jarig jubileum. Een gebeurtenis die vraagt om een feest, een terugblik en een blik op de toekomst. Wat beide blikken betreft is er geen toepasselijker mijlpaal dan de opvolging van Rick & Caecile van Nimwegen door zoon Vincent. Ook illustratief is de geschiedenis van Cyrus, het merk dat sinds jaar en dag verbonden is aan de bekende Hifi-zaak. Over klasse, kwaliteit en volharding in passie.
Er zijn meer kinderen. Alexander is enkele jaren werkzaam geweest in het bedrijf van zijn ouders, maar het is jongere broer Vincent die recentelijk de scepter heeft overgenomen, na enige tijd parttime – als aanvulling op zijn studie – te hebben meegedraaid. ‘The Hifi Studio, Number One Since 1982’ heet het begrip in Leiden voluit. Heb het voorrecht gehad iets van de transitie te mogen meemaken. In mijn begintijd bij HVT waren het Rick & Caecile die de nodige apparatuur van Cyrus in de Spuistraat kwamen installeren, aangevuld met eerste klas bekabeling. Beiden zeer gedreven, warme persoonlijkheden, niet alleen in de passie voor het vak en elkaar, maar ook voor de manier waarop ze in het leven staan en stonden. Kon me toen niet voorstellen dat het stel ooit zou stoppen met hun levenswerk, maar ze hebben het roer toch echt overgedragen aan zoon Vincent, met wie ik enige tijd later mocht kennismaken toen hij aanbelde om de apparatuur weer op te halen. Over appel, boom en paplepel: de zaak is begin jaren 80 opgericht door vader Rick, uit passie voor muziek en techniek. Een betere partner dan echtgenote Caecile kon hij zich voor zijn droom niet wensen. De Hifi-wereld wordt nog steeds gedomineerd door ‘man-cave’ RTL-7 cultuur (‘wat mannen willen’) maar moeder Caecile is voor het bedrijf jarenlang fulltime adviseur geweest. Daarin werd zij breed ondersteund door haar studie aan het Conservatorium in Rotterdam, waardoor zij ook in muzikale zin een grote meerwaarde heeft toegevoegd aan de winkel. Kortom, Vincent heeft ‘het’ van geen vreemde(n).
Kamertemperatuur
Het regent waterkoude als ik het etablissement aan de Korevaarstraat binnentreed. Een joviale jongeman ontvangt mij “Goedemorgen, ik ben Bart, mag ik uw jas aannemen?” Mijnheer en u, wat de klok slaat. “Ja, zo heeft mijn vader me opgevoed en dat breng ik ook over op het team, dat op dit moment bestaat uit rots in de branding Erik, de nieuwe aanwinst Bart en mijzelf. Uiteraard staan vader Rick en moeder Caecile altijd klaar met advies, mocht dat nodig zijn.” Vincent geeft vanachter zijn bureau een coronaboks. Hij is veranderd. De uitstraling is sinds de laatste ontmoeting volwassener geworden, logisch. “Ik ben natuurlijk nog steeds een jonge knul, en het was ook de vraag hoe onze vertrouwde klantenkring daarop zou reageren. Ik kan zeggen heel goed.’’ We komen daarmee direct to the point. Van meet af aan is de filosofie van de zaak klanten te binden, ze met een mooi product gelukkig te maken en daarmee ook te zorgen dat ze voor een volgende aankoop weer terugkomen. Om dat te bereiken moesten keuzes worden gemaakt. “Wij stunten niet met aanbiedingen. Sommige producten hebben we niet (meer) in de winkel. Sommige merken ook niet, omdat we er niet, of niet meer in geloven. Dat kan financiële consequenties hebben. Het kan ook klanten kosten. Als een product elders een paar tientjes goedkoper is en de klant kiest daarvoor, dan is dat maar zo. Wat je bij ons extra krijgt is ultieme service. Dat geldt voor de expertise die wij leveren om de juiste keuzes te kunnen maken. Het geldt ook voor het installeren thuis en de juiste nazorg. Maar daar staat tegenover dat klanten bij ons terugkomen, sommigen al veertig jaar, sinds de oprichting dus. Dat kan gaan om nieuwe producten, een aanvulling op een eerder gekochte set, een update van een set of een inruil, omdat de klant toe is aan een next level.” Ik kijk achter Vincent en ontwaar iets dat het gevoel voor deze kwaliteit benadrukt. Een wijnkoelkast, dubbel uitgevoerd, zoals het hoort. Eén op 6°, voor (speciaal)bier en witte wijn, één op 18°, de ‘kamertemperatuur’ voor de betere rode wijn. Ik nip aan mijn verse espresso en weet dat ik goed zit.
Wil je de rest van het artikel lezen? Koop dan HVT of download onze kiosk voor Android of iOS